Rangsorolta a hazai élelmiszerbolt-hálózatokat a Greenpeace aszerint, hogy mennyi egyszer használatos műanyaggal és csomagolóanyaggal szennyezik a környezetet. A felmérés szerint minden bolthálózatnak lenne még dolga rendesen, de vannak olyan hálózatok, amelyek sokkal többet tesznek a műanyagszennyezés ellen, mint mások.
A Greenpeace az elmúlt években több országban is megvizsgálta és értékelte a élelmiszer-kiskereskedelmi láncokat abból a szempontból, hogy mennyi a csomagolásmentes termék a polcokon, hogy van-e lehetőség újratöltésre és újrahasznosításra az üzletekben, illetve hogy egyszer használatos műanyag zacskókban vagy környezetbarát táskákban vihetjük haza a termékeket. Magyarországon idén végezték el a felmérést először. Ennek részeként a szervezet aktivistái 2022. júliusában helyszíni felmérést végeztek a kilenc élelmiszerlánc harminchat hazai üzletében, és kérdőíveket is küldtek a bolthálózatok vezetőinek. A felmérés során a boltok pontokat kaptak, amelyek alapján a következő rangsor alakult ki.
Ahogy látszik, a legjobb értékelést a Spar és a Auchan kapta, a lista végén pedig a Coop és a Reál végzett. Utóbbi kettő értékelését megnehezítette, hogy ezek a láncok egyáltalán nem reagáltak a megkeresésre, ezért csak a helyszíni felmérések alapján rangsorolták őket.
A Greenpeace jelentése számos hiányosságot tárt fel minden boltnál, ezért petíciót is indított az egyszer használatos műanyagok visszaszorításáért. Viszont sok pozitív fejleményt is tapasztaltak a boltokban. Egyes láncok nyilvánosan elérhető stratégiával rendelkeznek a műanyagcsökkentésre, máshol a saját márkás termékek csomagolásánál kitűzött cél, hogy 100 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek.
A Spar üzleteiben kiemelkedően sok termék volt elérhető újratölthetőként (leginkább dió, mogyoró, köles és hasonló termékek), a Tesco válaszaiból pedig kiderült, hogy a működésükből származó hulladék 82 százalékát újrahasznosították az előző évben, ami csak vállfából majdnem 124 tonnát jelent. A legnagyobb választékban és arányban csomagolásmentes zöldségeket és gyümölcsöket a Lidl üzletekben lehetett talál. A SPAR és az Auchan pedig már nem adott ingyen műanyag zacskót, csak lebomlót pénzért.
"A Greenpeace azért indította el ezt a kutatást, mert a műanyag hulladék lassan ellep minket, egyre nagyobb károkat okozva a természetben és már megjelent az emberi szervezetben is. Mindenkinek joga van úgy vásárolni, hogy ne legyen minden eldobható műanyagba csomagolva, illetve hogy választhassanak visszaváltható csomagolású termékeket.” – idézi a Greenpeace közleménye Simon Gergelyt, a szervezet vegyianyag-szakértőjét.
A jelentés szerint ha valódi változást szeretnénk látni, akkor búcsút kell mondani az eldobható csomagolásnak, és át kell térni az újrafelhasználásra, az utántöltésre és a csomagolásmentes alternatívákra.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.