Volt valami Karácsonyéknál, ami nagyon kellett Orbánéknak

Budapest
2023 június 08., 06:20

A villanyoszlopokra kihelyezhető értékes fővárosi reklámfelületek körüli mizéria mint cseppben a tenger mutatja meg az Orbán-rendszer hétköznapi működését.

A lámpavas-mizéria röviden

A Fidesz 2012-ben, arra hivatkozva, hogy veszélyeztetik a közlekedőket, törvényileg betiltotta az út menti oszlopokra kihelyezhető reklámokat. Ezt követően az ezzel foglalkozó spanyol-magyar cég, az ESMA a csőd szélére került. Ekkor jött Orbán Viktor jó barátja, Garancsi István, és felvásárolta a reklámcéget, majd, láss csodát, 2015-ben a Fidesz rájött, hogy mégsem veszélyesek az oszlopra lógatott reklámtáblák, így a villanyoszlop-reklámok törvényileg ismét zöld utat kaptak. Ezt követően az ESMA a főváros és cégeinek felületeit éveken keresztül ingyenesen használhatta, és jó pénzért értékesíthette, majd a szívességet úgy hálálták meg a politikának, hogy a pártoknak a 2018-as kampányban hatalmas kedvezményt adtak.

Orbán Viktor miniszterelnök és Garancsi István, a Videoton FC tulajdonosa a lelátón a Rosenborg győzelmével záruló DVSC-meccsen a debreceni Nagyerdei Stadionban 2015. július 30-án.
photo_camera Orbán Viktor miniszterelnök és Garancsi István, a Videoton FC tulajdonosa a lelátón a Rosenborg győzelmével záruló DVSC-meccsen a debreceni Nagyerdei Stadionban 2015. július 30-án. Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI/MTVA

Így érkezünk el 2023-ba, a mába, amikor is Garancsiék fővárosi szerződése lejárt. Az ellenzéki vezetésű Budapest új pályázatot írt ki a villanyoszlopokra, amin meglepő módon egyetlen cég indult: Garancsiék cége, az ESMA.

A pályázat egy szokatlan szavazást követően a Fővárosi Közgyűlésben fennakadt. Nem ütötték nyélbe az üzletet. De ekkor jött az orbáni csattanó, az ügyet kicsavarták a Főváros kezéből: a kormány a háborús vészhelyzetre hivatkozva rendeletben meghosszabbította a Garancsi-szerződést. Röviden ez a sztori, és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az oszlopok egy részére Pintér Sándor köre is szemet vetett, ugyanis arra szerelik majd fel „adatgyűjtő” technikájukat.

Magyar verseny

Karácsony Gergelyék május 24-én terjesztették a Fővárosi Közgyűlés elé a köztéri villanyoszlopokra kihelyezhető reklámok ügyét, mivel a Garancsi Istvánhoz tartozó ESMA Reklám Zrt. 2018-ban megkötött szerződése lejárt.

Nem egy apró-cseprő ügyről van szó. Megnyílt a lehetőség, hogy egy részterületen módosítsanak a NER által totálisan uralt „reklámpiaci” feltételeken. Egyáltalán nem mellékes, hogy a soron következő önkormányzati és országgyűlési választások előtt kinek a kezébe kerül a több mint 44 ezer villanyoszlop haszonbérleti joga.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!