5 milliárd dollárt termelhet az amerikai gazdaságnak Taylor Swift The Eras turnéja, írja a Guardian. Bizonyos országok és városok előszeretettel építik gazdaságuk jelentős részét énekeseik hangszálaira:
Taylor Swift 2023/24-es turnéja kellemetlen világgazdasági körülmények között kavarta fel a vizet és hozott segítséget több város lábadozó turizmusának.
A jegyárak, ahogy minden más termék esetében, láthatóan növekedtek az utóbbi években. Swift koncertjeire amúgy is nehezen lehetett beférni, sokan szervezetten vásároltak fel több ezer belépőt az egyszerű rajongók orra elől, hogy jóval drágábban adják tovább azokat. A monopolhelyzetben lévő Ticketmaster tulajdonosait januárban még az amerikai szenátus igazságügyi bizottsága is meghallgatásra citálta dominanciájuk hatásai miatt.
A rajongók azonban hajlandók bármit megfizetni: a pár száz dolláros jegyektől az egy-kétezer dollárosokig minden elfogyott. A világjárvány idején nem nagyon voltak koncertek, az emberek kiéheztek a közösségi eseményekre, merült fel az egyik lehetséges indokként a The Atlantic cikkében.
Ha azt nézzük, hogy már csak a jegyekre mennyit hajlandók kiadni a rajongók, érthető, miért hadakoztak Taylor Swift-koncertért – a turnéból kimaradt rajongókon túl – Karácsony Gergelytől kezdve az indonéz idegenforgalmi minisztérium tagjain át a kanadai parlamenti képviselőkig annyian: több tízezer ember ekkora költekezési kedvvel tényleg felpörgetheti a helyi gazdaságot.
Az ausztrál gazdaság a recesszió felé tart. Miután kiderült, hogy Taylor Swift jövő év elején beugrik néhány koncertre, egyesek reménysugarat láttak a látogatásban. Múlt hét szerdán közel négymillióan próbáltak jegyet szerezni – itt is nehézséget jelentett a profi viszonteladók szervezett felvásárlási akciója.
Figyelemreméltó ott is, hogy egy válság közepén egyesek hajlandók voltak akár 1200 dollárnál is többet kiadni egy-egy jegyért. A turné bővítése után egyes hotelek foglalásai több ezer százalékkal nőttek, és az utazási foglalások is jelentősen megugrottak.
Arról, hogy mekkora hatással lehet a gazdaságra a turné, megoszlanak a vélemények:
Svédországban a vártnál magasabb infláció egyik okaként Beyoncé májusi turnéját nevezték meg. Az énekes hét év után először önálló turnéba kezdett, melynek kiindulópontja a svéd főváros, Stockholm volt. A két koncertre tízezrével özönlöttek a városba a rajongók, felverve a szállások és az éttermek árait.
A két koncert hatása nyilván nem lökte válságba a svéd gazdaságot, de a Guardian által idézett Michael Grahn, a Danske Bank svéd gazdasággal foglalkozó szakembere szerint nagyjából 0,2-0,3 százalékkal azért hozzájárultak a májusi inflációhoz.