Call-centert csinálna a háziorvosi rendelőkből a Belügyminisztérium

Egészségügy
2023 augusztus 10., 08:15

A kormány múlt hét pénteken tette közzé a belügyminisztériumi rendelettervezetét arról, hogy a jövőben a járóbeteg-szakellátóknál a beutalóval igénybe vehető ellátások esetén a beutaló orvos, beutaló nélkül igénybe vehető ellátások esetén pedig a beteg háziorvosa vagy kezelőorvosa jegyezhetne elő időpontot a páciensének.

Magyarán jövő év márciusától a tervezet értelmében a nem beutalóköteles szakrendelésekre a háziorvosok foglalhatnának időpontot a pácienseiknek. Ami a gyakorlatban úgy nézne ki, hogy ha mondjuk valaki szeretne egy beutalót a szemészetre vagy a bőrgyógyászatra, akkor előbb el kellene mennie a háziorvosához, aki az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT) keresne egy számára megfelelő szakrendelést és foglalna arra időpontot (ezt eddig a betegek tették meg, vagy kértek előzetesen időpontot, vagy besétáltak a rendelésre).

A Népszava adatai szerint a szakrendelők 1000 helyszínen évente 50-60 millió alkalommal fogadnak beteget, ebből 30-40 millióra írnak beutalót a háziorvosok, a többi esetben vagy a szakrendelő hívja vissza a beteget kontrollra, vagy a páciens maga érkezik beutaló nélkül.

A háziorvosok tiltakoznak a Belügyminisztérium tervezete ellen, az ugyanis, ha még rájuk terhelik a betegek időpontfoglalását is, kezelhetetlen helyzetet teremt a rendelőikben.

Egy zuglói háziorvos, Keczéry Attila aláírásgyűjtésbe kezdett még aznap, amikor a tervezet megjelent, a háziorvosi asszisztensek bérének emelésével és a háziorvosok online időpontfoglalási kötelezettségével kapcsolatban fogalmazta meg követeléseit. A petíciót, amelyet holnap, azaz augusztus 11-én terveznek eljuttatni a Belügyminisztériumnak, már több mint 1500 háziorvos írta alá - vagyis több mint harmada a háziorvosi szakvizsgával rendelkező orvosoknak tiltakozik a Belügyminisztérium tervezete ellen.Az új rendszerről még júniusban egyeztettek a szakmai szervezetek az egészségügyet irányító belügyi vezetőkkel, ahol már akkor is jelezték: elfogadhatatlan, hogy a házorvosi rendelőket call-centerekké alakítsák, ám úgy tűnik mindez hasztalan volt – fogalmazott a tárgyalás egyik résztvevője a Népszavának.