Vasárnaptól 30 mérföld/óráról 20 mérföld/órára csökkentik a sebességhatárokat Wales lakott területein. Az Egyesült Királyságban ez az első ilyen átfogó korlátozás, ami egyrészt heves heves vitákat vált ki, másrészt viszont valószínű, hogy újabb tagországok is követhetik a példát.
A walesi kormány szerint a 20 mérföld/órás (32 km/órás) korlátozás csökkentené a halálos baleseteket és a zajt, valamint gyalogos vagy kerékpáros közlekedésre ösztönözné az embereket. A népszerűtlen intézkedést elleni indulatokat meglovagoló politikusok ugyanakkor harcosan ellenzik, hogy „háborút indítanak az autósok ellen”.
„Egy perccel tovább fog tartani az utazás, és ennek az egy perces hozzájárulásnak köszönhetően évente 10 ember életét mentjük meg Walesben - ez nem tűnik tisztességtelen alkunak” - vetette fel Mark Drakeford első miniszter. „Emlékszem, mielőtt bevezették az alkoholszondát, sokan úgy gondolták, hogy teljesen rendben van, ha az éjszakát a kocsmában töltik, és utána vezetnek. Most már eszünkbe sem jutna visszatérni ehhez” - mondta a tagország kormányának vezetője, aki szerint időbe telik, amíg az emberek hozzászoknak az új korlátozáshoz. De miután megszokták, azt fogják kérdezni maguktól: „miért voltunk hajlandók eltűrni a túlzott sebességgel haladó forgalmat a városokban?” Drakeford egyúttal arra kérte a munkáltatókat, hogy vegyék figyelembe az új szabályok következtében - szerinte minimálisan - megnövekedő menetidőket.
A konzervatív walesi ellenzék támogatja az iskolák, kórházak és idősotthonok előtti sebességkorlátozást, de annak általános bevezetését „katasztrofálisnak, őszintén szólva nevetségesnek és az autósok elleni támadásnak” nevezték. Ezeket a szólamokat a brit parlamentben is sokan hangoztatják, ezért az országos bevezetés egyelőre távolinak tűnik, de Spanyolországban és Írországban már megtörtént, és Skócia is gondolkozik rajta.
Az ENSZ általános ajánlása a 30 km/órás sebességhatár településen belül, amit számos környezetvédelmi és gyerekvédelmi szervezet mellett az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) is szorgalmaz. Ennek vezetője, Dudley Curtis azt mondta: az alacsonyabb sebességhatár mindenki számára előnyös, és „Wales hatalmas vállveregetést érdemel azért, mert a világon az elsők között hajtotta végre ezt a változást országos szinten.” Szerinte az autósok elleni háborúról beszélni nyilvánvalóan badarság: „Valójában az elmúlt évtizedekben az történt, hogy az autók uralják falvainkat és városainkat a biztonságosabb és egészségesebb közlekedési módok rovására.”
A lassabb városi közlekedés ellen esetleg még gazdasági érvek hozhatók fel, de az ilyen számítások nagyon bizonytalanok. (BBC)