Lengyelország új kormánya visszavonta a Velencei Biennálé pavilonjának a Jog és Igazságosság Párt (PiS) kormányzása idején született beadványát, és egy ukrán művészeti kollektíva interaktív műsorával helyettesítette, ami miatt cenzúrára panaszkodik az eredeti lengyel pályaművel megbízott művész.
Bartłomiej Sienkiewicz kulturális miniszter, akit Donald Tusk centrista kormányfő december 13-án nevezett ki, pénteken bejelentette a Lengyel tapasztalatok a világ tragédiájában – Németország és Oroszország között című projekt visszavonását. A projektet a PiS kormányának utolsó heteiben jelentették be.
Sienkiewicz elmondta, hogy „a közösségek véleményének és hangjának megismerése után” döntött a pavilonbeadvány megváltoztatásáról. Az új kulturális miniszter két nappal karácsony előtt elbocsátotta Janusz Janowskit, a velencei jelölést felügyelő Zachęta Nemzeti Művészeti Galéria igazgatóját, a helyére a kortárs művészeti intézmény korábbi igazgatóhelyettesét, Justyna Markiewiczet tette.
Az eredeti beadvány Ignacy Czwartos 35 művéből állt, köztük egy festmény Angela Merkelről és Vlagyimir Putyinról, akiket – a nemzeti áldozatiság érzékeltetéseként – egy lángoló, horogkeresztszerű Szent András-kereszt köt össze.
A zsűri három női tagja tiltakozó jegyzéket írt alá Czwartos jelölése ellen, bírálva a kiválasztási eljárás módosított szabályait. Szerintük a pavilonja ellentmond az idei év átfogó témájának a világ legnagyobb kortárs művészeti eseményének 60. iterációján, ami április 20-án nyílik meg.
„A kiválasztásra a jogi eljárásoknak megfelelően került sor. A verseny zsűrijének ítéletét a kulturális és nemzeti örökség minisztere elfogadta. Aláírták a szerződést köztem és a Zachęta Galéria, a kiállítás megvalósításáért felelős intézmény között. Én ezt cenzúraként fogom fel” – mondta Czwartos.
A lengyel pavilonban Czwartos festményei és szobrai helyett az Open Group ukrán művészeti kollektíva performanszvideója lesz látható. A Repeat After Me című film interjúkat tartalmaz az ország keleti és déli részének különböző régióiból származó, lakóhelyüket elhagyni kényszerült ukránokkal, akik a háborús emlékeiket azokon a hangokon keresztül mesélik el, amikre emlékeznek.
A karaoke-stílusú videószegmensek arra ösztönzik a látogatókat, hogy újrateremtsék a légi riadók, a lövedékek és a különféle típusú fegyverek hangját. Az eredetileg egy lvivi menekülttáborban készült installációt 2022 novemberében mutatták be először a Labirynt Galériában, a lengyel Lublinban.
Joanna Warsza, a 2022-es lengyel pavilon társkurátora és a különvélemény egyik szerzője „óriási megkönnyebbülésként” üdvözölte az új pavilonterveket. Azt mondta: „Úgy gondoljuk, hogy az Open Group javaslata formálisan és ideológiailag is azokat az értékeket mutatja be, amiket meg akarunk védeni. Nyitottság, tolerancia, törődés, empátia és a fegyveres konfliktusokkal szembeni ellenállás, és reagál a Velencei Biennálé átfogó témájára – Külföldiek mindenhol!” (Guardian)