Fiatalember, gratulálok, ön elkövette a bűncselekményt. Ezt mondta az ügyvédje, miután elolvasta a Darabbért. Huszonhét-huszonnyolc éves lehetett, volt már némi ellenzéki múlt ön mögött. Mi volt a reakciója? Megijedt, vagy inkább örült, hogy provokálhatja a rendszert?
Ez már az ellenzék színháza volt. Akartam ezt a pert.
Amikor 25 évesen elment a Vörös Csillag Traktorgyárba dolgozni, addigra szakított baloldali múltjával?
1970-re túl voltam a long goodbye-on. A rendőrség 1966 óta vegzált, erre hivatkozva az egyetemről először egy évre, majd végleg kizártak. Publikáló, majd feketelistára helyezett költő voltam, amerikai protest songot fordítottam, a fiatalok énekelték a dalaimat, a rádióban is játszották, de már a nevem nélkül. Abból az időből már csak ezeket a munkáimat szeretem. Kardos Györgytől, a Magvető Kiadó igazgatójától, a Katonapolitikai Osztály volt alezredesétől kaptam utolsó esélyként egy szerződést. Bent volt nála egy verseskötetem is, a nosztalgikus forradalmi esztétika jegyében írtam, hála Istennek soha nem jelent meg. Kardos szeme előtt egy szívhez szóló gyári könyv lebegett, Moldova György megtéréséhez hasonló kanyar. Az ő szociográfiái anekdotázva, finoman kritizálták a rendszert, lehettem volna én is a szabad bírálat délibábja.
A történtek ismeretében valami azt súgja, hogy önnek más célja volt a könyvvel.
Azt akartam, hogy lássunk tisztán: nem a munkásság az uralkodó osztály, náluk lejjebb senki sincs a rendszerben. A könyvvel kifejezetten az volt a szándékom, hogy csattanjon. Visszaéltem a lehetőséggel. Kardos adott egy jónak számító, havi ezer forintos előleget, amit aztán a rendőri jelentések alapján hat hónap után megszüntetett.
Günter Wallraff kicsit idősebb csak önnél, ő a Darabbér előtt pár évvel török vendégmunkásnak álcázva magát dolgozott gyárban, ezzel lett befutott író, újságíró. Ismerte a könyvet?
Példaképem volt. A Szükségünk van rád! magyarul is megjelent. Nemzetközileg is nagy divat volt a „résztvevő szociológia”, később az én könyvem is inspirációt jelentett másoknak. Michael Burawoy, a Berkeley egyetem szociológiaprofesszora könyvet is írt róla, aztán maga is eljött Magyarországra, ő is dolgozott itt egy évet gyári munkásként. Wallraff nagy szám volt Németországban, sötét lencsét tett a szemére, a haját is befestette feketére, hogy töröknek nézzen ki. Később derült ki róla, hogy a Stasinak, a keletnémet titkosszolgálatnak is dolgozott.
Nagyon kemény munkát kellett végeznie a gyárban. Mi volt a lényege a marós munkakörnek?
Egyszerre két marógépen kellett dolgozni. A marógép az esztergagép ellentéte, a kés forog, a darab pihen. A darabbér a teljesítménybér sajátos formája, önkizsákmányolásra késztető trükk. Amit leírtam róla, azért hatott revelációként, mert a norma úgy volt megtervezve, hogy átlagos megélhetéshez jutni csak úgy lehetett, ha a munkás rájött – minden gyárban így mondták ezt akkoriban –, hogyan lehet „rabolni”. Ehhez ügyesen lazítania kellett a biztonsági és technológiai előírásokon.
Miért pont a Vörös Csillag Traktorgyárba ment dolgozni?
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!