Egyre kifinomultabb eszközöket használnak, így évről évre egyre több pénzt csalnak ki a magyaroktól a kiberbűnözők, tavaly már a 10 milliárd forintot is elérte ez az összeg, írja az MTI az ESET közleménye alapján.
Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvereket készítő cég szerint a bűnözők tavaly főként nemlétező csomagok vagy rendőrségi adategyeztetés miatt küldtek banki adatokat kérő sms-eket, vagy az online piactéren árult holminkat szerették volna megvenni, amihez szintén bankkártyaadatokat kértek. A legkifinomultabb módszer itthon az úgynevezett call centeres csalás volt, amikor a bűnözők banki ügyintézőnek adták ki magukat, és azt ígérték, hogy biztonságba helyezik a számlán lévő pénzt.
Csizmazia-Darab István kiberbiztonsági szakértő szerint fontos, hogy egyedi, 15-20 karakteres jelszavakat használjanak az ügyfelek, és soha ne mentsék el a személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban, böngészőkben. A többfaktoros hitelesítés szintén nagyobb védelmet nyújt az adathalászokkal szemben, és az is, ha rendszeresen frissítik az eszközök szoftverét.
Mivel a telefonos csalások is nagyon elterjedtek, ha valakit a bankja nevében hívnak fel, és adatokat kérnek tőle, tegye le a telefont, és ő maga hívja vissza az ügyfélszolgálatot. A bankok adatai szerint 3 éve még a bankkártyacsalási károk többségét a hitelintézetek viselték, az ügyfelek kára 2019-ben még csak 8 százalék volt, ám 2023 első negyedévében már 83 százalék volt az olyan incidens, ahol egyértelműen az ügyfél hibázott, és emiatt a bank nem fizetett kártérítést.