Ezerszer annyit költött a Fidesz a Facebookon a kampány első hetében, mint a DK

POLITIKA
április 29., 06:28

Százszor annyit költött a Fidesz a kampány első hetében a Facebookon hirdetésekre, mint a Momentum, és ezerszer annyit, mint a DK, derült ki az RTL Híradó gyűjtéséből. Az európai parlamenti és az önkormányzati választás előtt nincs törvényi korlátja a politikai hirdetésekre fordítható összegnek: a pártok annyit költhetnek, amennyit tudnak.

László Róbert, a Political Capital választási szakértője jelezte: az országgyűlési választástól eltérően ebben a kampányban nincs költési limit, mindenki annyit fordíthat kampányolásra, „amennyi jól esik neki” - vagyis inkább „amennyije van”.

Mivel állami támogatást nem kapnak a pártok a kampányra, ezért el sem kell számolniuk az elköltött pénzekkel, mondjuk a közösségi médiában feladott hirdetéseket az Állami Számvevőszék amúgy sem szokta a kampányköltések közé sorolni. Pedig költések ezeken a platformokon is vannak, és jobban meg is tudják célozni a választópolgárokat, mint az utcai plakátok.

  • Április 19-25. között csak a Fidesz 24.467.207 forintot költött a Facebookon a saját oldalán megjelenő posztok hirdetésére.
  • A Momentum ugyanebben az időszakban 259.792 forintot, a Demokratikus Koalíció 27.748 forintot áldozott ugyanerre a célra.

Magyarán a nagyobbik kormánypárt százszor annyit költött a saját posztjainak hirdetésére, mint a Momentum, és ezerszer annyit, mint a DK. És ez csak a pártok főoldalán megjelenő posztok hirdetése, de az egyes politikusok esetében is hasonlóan látványos különbségek figyelhetőek meg.

Szentkirályi Alexandrát, a Fidesz főpolgármester-jelöltjét a párt 12.451.105 forintnyi hirdetéssel támogatta meg a kampány első hetében, plusz ment 5.491.905 forint Orbán Viktor miniszterelnök bejegyzéseinek hirdetésére is.

A DK a két EP-képviselőjének posztjait az alábbiak szerint hirdette:

  • Molnár Csaba: 1.257.641 forint,
  • Dobrev Klára: 148.110 forint.

És akkor a Megafont még nem is említettük: ők ugyanebben az időszakban 46,5 millió forintot költöttek Facebook-hirdetésekre. Például ilyen tartalmak terjesztésére.

Hogy ki mennyit költ a közösségi médiában politikai hirdetésekre, azt a Lakmusz, a Political Capital és a Mérték Médiaelemző Műhely hetente frissülő adatbázisában lehet követni, cikkeik és elemzéseik itt érhetők el.