Semmilyen problémát nem találtak a repülés előtt néhány órával lefolytatott ellenőrzés során a Jeju Air vasárnap lezuhant Boeing 737-800-as gépén, írja a BBC a légitársaság tájékoztatása alapján.
„Semmi rendelleneset nem észleltünk a futóművel kapcsolatban” - mondta Kim Dzsi-bae, a légitársaság vezérigazgatója egy szöuli sajtótájékoztatón, miközben folytatódik a vizsgálat, hogy miért nem voltak leengedve a kerekek, amikor a gép kényszerleszállást hajtott végre. Ezzel továbbra is megválaszolatlan a tragédia legnagyobb rejtélye, hogy a valószínűleg madárrajjal történt ütközés után lezuhant gép futóműve miért nem volt kiengedve, holott már a futópálya harmadánál földet ért.
Ugyanakkor tény: egy nappal a tragédia után felszállás után nem sokkal a Jeju egy másik gépénél is futóműproblémát jeleztek, az nyomban vissza is fordult arra a gimpói reptérre, ahonnan indult.
A repülőgép Bangkokból tartott, amikor vasárnap az ország délnyugati részén lévő a Muan nemzetközi repülőtéren kényszerleszállást hajtott végre. Ennek során a fedélzetén a legénységgel együtt 181 embert szállító gép lángokba borult, majd nekicsúszott egy falnak. A személyzet két tagjának kivételével mindenki meghalt a tragédiában.
A nyomozók még mindig dolgoznak az áldozatok azonosításán – eddig csak néhány áldozat maradványait adták át a családoknak –, és annak megállapításán, hogy mi okozta Dél-Korea eddigi legtragikusabb légi balesetét. Számos kérdés továbbra is megválaszolatlan, és a nyomozók vizsgálják, hogy milyen szerepet játszhattak az időjárási körülmények, illetve a madárrajjal ütközés. Kedden kezdték meg a repülőgép két fekete dobozának a vizsgálatát, de az egyik készülékből hiányzik egy kritikus csatlakozó, ami megnehezíti az adatok kinyerését. Ez meghosszabbíthatja a válaszok keresését arra, hogy miért kényszerült a gép a futóműve nélkül landolni.
A Jeju Air vezérigazgatója a cég biztonsági eljárásaival kapcsolatos kérdésekre válaszolva elmondta, hogy a gépet nem engedték volna felszállni, ha a karbantartó csapat nem írta volna alá a biztonságosságát.
Arról is beszélt, hogy a pilóták képzése az előírásoknak megfelelően történt, és a vállalat két teljes repülésszimulátorral rendelkezik, míg a karbantartó személyzetükről azt mondta: „repülőgépenként 12,9 karbantartónk van, ami a 2019-es 12-es szintről még nőtt is (...) szigorú karbantartási ellenőrző listánk van, nem lehet kihagyni dolgokat. Ha valami kimaradna, az súlyos probléma lenne.
A futóművel kapcsolatos kérdésre annyit válaszolt: „Hogy a futómű megfelelően működött-e, az közvetlenül a baleset kivizsgálásához kapcsolódik, és jelenleg nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt tudhassuk”.”
Azt is bejelentette, hogy a légitársaság 10-15 százalékkal csökkenteni fogja a légi forgalmát ezen a télen, hogy több karbantartási munkát tudjanak elvégezni a gépeken, de azt mondta, hogy ez nem annak beismerése, hogy a vállalat túl sok gépet üzemeltet. Emellett elismerte, hogy az elmúlt öt évben a Jeju Air fizette a legtöbb bírságot és kötelezték a legtöbb adminisztratív intézkedésre a koreai légitársaságok közül, de szerinte folyamatosan javítják a biztonsági mutatóikat.
A 7C2216-os járat 179 utasa 3 és 78 év közötti volt, bár a Yonhap hírügynökség korábbi híre szerint a legtöbben a 40-60-as éveikben jártak. Két thaiföldi állampolgár van a halottak között, a többiek feltehetően dél-koreaiak.