A piedesztál csimborasszója és a drámai hatás kedve
A dokumentumfilm az új valóságsó meg csillagokháborúja (2 in 1). ((Valószínűleg a hollywoodi fikcióhősök reménytelen elinfantilisedése/-sodása okán. Vagy amiatt is. De ne puzséroljuk el ezt a szép estét.))
A dokumentumfilmek Pulp Fictionje, a Tiger King tűnt a meghaladhatatlan karanténblockbusternek a Netflixen, egész addig, amíg a csatorna (vagy mi is ez: „streamingszolgáltató”) rá nem eresztette a nagymacskákra Michael Jordant, és az utolsó bajnoki címéről készült tíz-plusz órás dokusorozatát, a Last Dance-et, amire a várakozásoknak megfelelően rávetette magát minden kosárlabda-rajongó. Gyorsan kiderült, hogy Michael Jordan a dokumentumfilmezésnek meg a karaténtévének is Michael Jordanja, akárki akármit csinál: verhetetlen. Már biztosan ez minden idők legnézettebb sportdokumentumfilmje, utolsó adatai pedig már alázták a Tiger Kinget is. A Netflix és az ESPN beletalált.
Nem bízták a véletlenre: az 1997-98-an forgatott 500 órányi anyag filmmé formálására ugyan már 2016-ban szerződést kötöttek, beleegyezett a Legfőbb Jogtulajdonos is, sőt nagylelkűen még arra is ráállt , hogy interjút adjon (rögtön hármat is!) a stábnak, pedig híres arról, hogy nem szereti veszetgetni a drága idejét, egy perc alatt keres annyit, mint egy közepes dunántúli település egy hónapban, tényleg nehéz rávenni ilyen-olyan szereplésre. (Éppen a film körüli médiahajcihőben tudódott ki, hogy korábban százmillió dolláros szerepléseket is simán lemondott, mert nem volt kedve bohóckodni.)
Nyárra tervezték a bemutatót, de közbejött a vírus. Az amerikai kosárbajnokság idei szezonját lefújták március 11-én, áll az összes profi liga, a világ legnagyobb sportbizniszei. A világ legfizetőképesebb sportrajongói meg otthon dekkolnak meccsek nélkül. A producereknek ennél jobb lehetőség nem kellett, belehúztak, és még április 19-én kijöttek az első két résszel. (Amerikában vasárnap esténként adnak két-két epizódot; ez Magyarországon már hétfő. Eddig hat rész ment, most hétfőn jön a 7-8., egy hét múlva meg az utolsó kettő. Aztán majd még biztosan lesz egy-két meglepetésvalami: werkfilm, hogyan készült a werkfilm, bakiparádé a werkfilm werkfilmjéről, rajzfilmváltozat, musical. Követve a modern filmipar aranyszabályát: amíg a sztori mozog, ütni kell. A Jordan-sztori meg eléggé mozog 36 éve.)
A számítás bejött: a nézettség sztratoszferikus, a médiahatás mezoszferikus: az egész amerikai sportsajtó (pedig ott aztán van) a Last Dance-szel foglalkozik, mert mi mással tudna foglalkozni? Sőt, a magyar kosaras szakmédiákoknak sincs más, csak ez, ezt rágja hetek óta Tőrös Balázs és Szaniszló Csaba podcastje és Youtube-csatornája, meg hát kábé mindenki, aki valamennyire foglalkozik NBA-vel. Feltűnik Tőröséknél természetesen Dávid Kornél is, aki majdnem befért ebbe a ‘98-as csapatba, a nyári edzőtáborban ott is volt, akár rajta is maradhatott valamelyik vágóképen. Magyar mellékszál vége. Kapcsoljunk vissza a tengeren túlra.
Az újságírásnak hatása van.
Támogasd a munkánkat, csatlakozz a Körhöz, hogy elérd az exkluzív tartalmainkat!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.