Megállás nélkül önti a százmilliókat a TV2-be a kormány

Tavaly nyár eleje óta egyik kormányzati kampány a másikat éri: a „Ha Magyarországra jössz...” felütésű plakátok és reklámok megjelenése óta egymást követik az újabb és újabb propagandaüzenetek a nyilvánosságban. Alig nyolc hónap alatt több milliárd forint közpénz folyt el ezekre a nagyon fontos kampányokra. 

600 millióért értesülhettünk arról, milyen jól működnek a magyar reformok. 
  • A „Ha Magyarország jössz...” bevándorlásellenes kampányra 380 millió forintot költött az ország.
  • A „Magyar reformok működnek” kampányra további 600 millió forintot utalt ki a kabinet. 
  • Tavaly szeptemberben 381 millió forintot költöttek arra a kampányra, amely „Az embereket meg kell védeni!” szlogenre épült. 
  • Közben a Nemzeti Kommunikációs Hivatal részére 1 milliárd forintot szavazott meg bevándorlásellenes kampányokra a kormány. Az uniós kvóta elleni kampány már ebből a pénzből indult el.
  • 1,6 milliárd értékű kampány indult a kormányablakok népszerűsítésére.  
  • Januártól a kormány elindította „családbarát ország” szlogenre épülő kampányát.

Csetényi Csaba (akit a sajtóban többnyire Rogán Antal szomszédjaként emlegetnek) cégei közvetítették ki a hirdetéseket a bevándorlásellenes-, és a kormányablak-kampányra is, így annyira nem meglepő, hogy  ezek a hirdetések többnyire kormánybarát csatornákon futottak. A kormány egyelőre nem adta ki a pontos adatokat, hogy hol, mennyiért hirdetett. Az atlatszo.hu hasonló okból jelenleg is perben áll a Miniszterelnökséggel. 

TV2

Nyomtatott és online lapok, rádiók, óriásplakátok is helyet adtak ezeknek a reklámoknak, de a legértékesebb felületek a televíziós piacon vannak. A TV2 nem közölt nekünk adatokat, megszereztük viszont az AGB Nielsen televíziós közönségméréseit. Ez alapján nagyjából rekonstruálni lehet a tévés kampányok költségeit. Az összesítés alapján a kormány által megrendelt tavalyi tévés kampányok decemberig 

kizárólag a TV2 csoporton és a közmédián futottak. 

Sok százmillió forintnyi megrendelés ez. A bevándorlásellenes kampány idején volt, hogy  listaáron napi 25 millió forint értékű állami reklám ment a TV2-tévéknek. A csatornacsoporton a magyar reformok működéséről szóló 2 szpot két hónap alatt 1500-szor ment le, azaz 

napi átlag 25-ször vetítették ezeket a reklámokat, miközben egyetlen más piaci tévé sem adta őket. 

Összességében a kampánysorozat kezdete, azaz nyár eleje óta év végéig egyetlen nap sem telt el, hogy a TV2 ne tolt volna le legalább 20 kormányzati klipet.

Az összegek listaárként értendőek. A valós költés ennél alacsonyabb lehet.

A fentiek összegek listaárak, azaz a valós költés ennél alacsonyabb lehet. Támpontot jelenthet a működő reformokról szóló kampány, amiről a Miniszterelnöki Kabinetiroda egyedüliként adott pontos tájékoztatást. Az derült ki, hogy 1500 szpot levetítéséért cserébe kábé 100 millió forintot perkált ki a kormány a TV2 cégeinek, ami a fentiek szerint listaáron 406 milliónak felel meg. Ebből kiindulva 

tavaly, fél év alatt a kormány legalább 400 millió forintot kampányolt el a TV2-nél, miközben egyetlen fillért sem költött más piaci csatornán,

és ez még csak az évközi kormányzati propagandából érkező bevétel becslése – a nagy állami vállalatok – Szerencsejáték Zrt., Magyar Posta, MVM és a többi – költései, és az egyéb, egyes tárcák vagy más állami szervek (péládul Turizmus Zrt.) által megrendelt  kampányok (Széchenyi 2020, Vállalkozz itthon...) kampányok nincsenek is benne. 

Közmédia

A közmédiánál elköltött pénz és idő a fentiekhez képest már-már visszafogottnak tűnik, de ott is jelentős volt a forgalom.

Az M1 új arculata és műsorstruktúrája tavaly márciusban került a nézők elé. A hírcsatornává alakult egyes katasztrofálisan kezdett, technikai és szerkesztési bakijain hetekig röhögött a fél ország, addig sem túl nagy nézettsége meredeken zuhant. Nyárra azonban – a kormány szempontjából legalábbis – kezdett megmutatkozni a drága átalakítás értelme: elkezdődött a menekültválság, és az M1 valóságos migránscsatornává vált. Szeptemberben, a válság súlyosbodásával már valamivel többen nézték az M1 híradóit - a csúcs 380 ezer volt -, a drámai képek és terroristavadász szakértők pedig szépen támogatták a kormány kommunikációját. 

És jöttek a kormányreklámok is. A listárak itt is meghaladják a valós költekezést, de valószínűleg sokkal kisebb arányban, mint a TV2 esetében.  A krízis csillapodásával a híradó nézettsége visszaesett 200 ezres magasságba, de ez nem befolyásolta a kiadásokat - jutott novemberre és decemberre is reklám bőven. 

Az összegek itt is listaárként értendőek, de ezek közelebb járnak a valós költésekhez. 

Itt is fontos hangsúlyozni, hogy ezek a pénzek csak a kormányzati kommunikációt támogató  kampányokra vonatkoznak, más állami cégekre nem. Csak a paksi atomerőmű "népszerűsítésére" az MVM által elköltött 379 millióból - aminek harmada Habony-közeli cégeknél landolt - 73 millió ment az MTVA-nak.  

Decemberben kezdtek más csatornák is kvótaellenes szpotokat közölni – érdekes, hogy elsőként a baloldaliként számon tartott ATV-n jelentek meg ezek a filmek. Januárra valamelyest visszaestek a megrendelések: a TV2-csoport listaáron 24, az MTVA közel 64 milliót szedett még össze abból a néhány száz reklámszpotból, ami a betelepítési kvóták ellen folytatott kampányból megmaradt, miközben a családbarát kormányt népszerűsítő kampányt más – elsősorban online – médiacsatornákra irányították át. Azóta viszont újra beindult a reklámgyár: a TV2-n ismét pörögnek az új családtámogatási rendszert népszerűsítő „Magyar reformok működnek” szpotok. 

Megduplázza árait a TV2

Márciustól még nagyobb sebességre kapcsol a TV2 reklámgépezete, legalábbis ezt vetítik előre a TV2 reklámfelületeit újabban értékesítő Atmedia általános szerződési feltételeinek változásai, amit február elején adott közre honlapján a sales house. 

A TV2 március 1-től forintra pontosan megduplázzák listaárait,

pedig ezt önmagában piaci folyamatok nem igazán igazolják, mivel a csatorna nézettsége az utóbbi időben nem emelkedett. A 2016-os eredeti terv szerint például márciusban egy csúcsidőben - 18 és 20 óra között - leadott 30 másodperces reklámszpot listaáron 2,5 millió forintba került. Ez a februárban bevezetett, tavasztól érvényes számítás szerint már 5 millió forintba fog fájni a megrendelőnek. 

20 és 22 óra között 4,3 millió forintot kérnek majd listaáron egy ekkora blokkért, a korábbi 2,15 millió helyett. Megnéztük a piacvezető RTL Klub listaárait – amelynek nézettsége a legfrekventáltabb idősávokban több százezer nézővel meghaladja a TV2-jét –, és kiderült, hogy ennek töredékéért árulják reklámidejüket a piaci ügyfeleknek. Az RTL Klubon a 20 és 22 közötti sávban márciusban 1,2 millió kérnek egy fél perces hirdetésért, ami majdhogynem a negyede a TV2 árainak. 

A Vajna-Habony páros felügyelete alatt működő kertévé valószínűleg nem az árak duplázásával akarja magához csábítani a piaci hirdetőket, sokkal életszerűbb, hogy továbbra is a kormányzati kampányok adják majd a bevételek jelentős részét. Ha valóban indul nemzeti konzultáció a terrorvészhelyzettel összefüggő alkotmánymódosítás miatt,  alighanem újabb kampányt indul, és a TV2 valószínűleg jelentős szeletet kap az új csomagból is.

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.