A japán hadsereg is riadóztatott a kínai és orosz katonai gépek berepülése miatt

hadsereg
2023 december 14., 17:29
  • Két kínai és négy orosz katonai repülőgép előzetes bejelentés nélkül behatolt Dél-Korea légvédelmi azonosító zónájába (KADIZ), amire Szöul vadászgépeket küldött a helyszínre – közölte csütörtökön a dél-koreai hadsereg.
  • Később a japán védelmi minisztérium is két orosz és két kínai katonai gépnek a Japán-tenger feletti átrepüléséről számolt be.

A dél-koreai vezérkari főnökök egyesített bizottsága (JCS) közölte, hogy helyi idő szerint 11:53 és 12:10 között a kínai és az orosz gépek az Ullung-sziget felől, északi irányból berepültek az ország légvédelmi azonosító zónájába, majd a keleti részén fekvő Dokdo-szigeteken át elhagyták azt. Nem sértették meg Dél-Korea légterét.

A JCS közölte, hogy már a berepülés előtt azonosította a gépeket, és taktikai megfontolásból a helyszínre küldte vadászgépeit egy esetleges incidens elkerülése érdekében. Legutóbb júniusban történt hasonló eset.

A kínai és az orosz gépek Japán-tenger feletti átrepülése is azt váltotta ki, hogy a japán légvédelem azonnal vadászgépeket riasztott. A japán védelmi minisztérium egyértelmű erődemonstrációnak tekinti a kínai és orosz gépek közös bevetését az ország határához közel. Bár a harci gépek nem hatoltak be a japán légtérbe, a minisztérium továbbította az incidenssel kapcsolatos aggályait Moszkvának és Pekingnek.

A kínai védelmi minisztérium szerint Kína és Oroszország közös légi járőrözést végez Dél-Koreában és Japánban is, és ez része a két ország közötti katonai együttműködésnek.

Hadgyakorlatozó kínai repülők Tajvan körül 2022. augusztus 7-én.
photo_camera Hadgyakorlatozó kínai repülők Tajvan körül 2022. augusztus 7-én. Fotó: GONG YULONG/Xinhua via AFP

A JCS egy tisztviselője elmondta, hogy Dél-Korea a repülőgépek behatolása miatt tiltakozott Kínánál katonai forródrótjukon keresztül, de Oroszországnál nem, mert vele nincs közös forródrótja.

A légvédelmi azonosító zóna nem az adott ország területéhez tartozó légtér, de pontosan az esetleges félreértések és balesetek elkerülése érdekében az ezekbe történő berepüléskor a nemzetközi gyakorlat szerint a külföldi repülőgépek lehetővé teszik azonosításukat.

Dél-Korea a térségből elsőként, 1951-ben hozott létre légvédelmi azonosító zónát Észak-Korea fenyegetése miatt. Japán 1969-ben csatlakozott a zónát kialakító államokhoz. Egyes zónák részben lefedik egymást, és kiterjedhetnek a nemzetközi légtérre is. (MTI)