Üres tantermekért könyökölnek majd az egyházak

oktatás
2013 május 11., 07:03
comments 1
  • Erkölcstant vagy hit- és erkölcstant tanítanak ősztől az elsősöknek és az ötödikeseknek
  • A felsős gyerekek szülőknek május 20-áig kell dönteniük, hogy melyiket választják
  • Az erkölcstan megszervezése az iskola, a hit- és erkölcstan az egyházak dolga
  • A szülők egyelőre nem tudják, hogy pontosan kik is tanítják majd akár a hittant, akár az erkölcstant

Azon kívül, hogy lesz, kevés biztos dolgot lehet tudni az ősztől induló általános iskolai erkölcsi nevelésről. Az biztos, hogy nem lesz kötelező az iskolai hittan, de kötelező választani az erkölcstan, és a hit- és erkölcstan között. A szülők nem láthatták még az erkölcstankönyveket, mi is kiadóktól kértük már engedélyezett vagy engedélyeztetés alatt lévő könyveket. Amit ezekről megtudtunk, azt itt írtuk meg hosszan. Röviden: korántsem mindegy, hogy milyen tankönyvből tanítják majd a diákokat. Mert van, amelyik élményszerűen, sokat beszéltetve próbálja felnyitni a gyerekek szemét, és van a nádpálcás, szigorú, kinyilatkoztatós vonal, ami nem sok jót ígér Amerikának sem.

Ahhoz képest, hogy dönteni kell, szintén nem lehet még tudni, hogy kik tanítják majd az új tantárgyat. Az erkölcstant az iskolák szervezik, a hites erkölcstant az egyházak. Az oktatási reformokban megszokott irreális határidők miatt egyikben sem állnak jelenleg nagyon jól. Az új tantárgyat felmenő rendszerben vezetik be, most ősztől az elsősök és az ötödikesek tanulják majd, aztán az új évfolyamok is, végül 2016-ra mindenki.

Az erkölcstan tanításához alsóban nem kell különleges felkészítés, azt a tanítók oktathatják majd. A felsősökkel foglalkozó pedagógusoknak viszont el kell végezniük egy 60 órás akkreditált tanfolyamot, 60 ezer forintért. Ezt jelenleg a tankönyvkiadók indítják, de a hírek szerint nyáron ingyenes képzést szervez a Klebesberg Intézményfenntartó Központ. Az igényfelmérést már megkezdték.

Hogy egy ilyen gyorstalpaló mire lesz elég, az majd elválik, de szakemberek szerint alapvető problémák vannak azzal, ahogy bevezették az új tantárgyat. Egy, az erkölcstan bevezetését jól ismerő szakértő szerint azért problémás szétválasztani a hittant és az erkölcstant, mert nem fedik le egymást. Míg az előbbin leginkább csak az adott vallást ismertetik meg a tanulókkal, az erkölcstanon valamennyi vallás alapjaival találkozhatnak a diákok, ráadásul van benne önismeret, társadalomismeret, ökológia, konszenzusismeret. Ezekből kimaradnak, akik a hittanos erkölcstant választják.

Szevasztok, erkölcstanosok, megyek hittanra!

Egy iskolai tanár viszont más problémát is lát. Szerinte nagyon rossz, ha megbontják az osztály, akár csak heti egy órára, erkölcstanosokra és hittanosokra, utóbbiakat aztán ráadásul külön felekezetekre. Elsősöknél és ötödikeseknél sem szerencsés, ha az osztály egy része marad a teremben, a többiek meg mennek a katolikusok, reformátusokhoz vagy a zsidókhoz.

Tegyen rendet az állam!

Elvileg a Magyarországon elismert valamennyi egyház szervezhet iskolai hittanoktatást. Ez jelenleg 27 egyház, de a legnagyobbaknak is problémát okoz, hogy valamennyi iskolában ott legyenek.

Az iskolák több helyen azzal igyekeztek megkönnyíteni a szülők döntését, hogy bemutatót szervezetek a hites erkölcstant vállaló egyházak képviselőivel. Bölcskei Gusztáv, a reformátusok vezetője az egyház április 24-i zsinatán arról panaszkodott, hogy az állami általános iskolákban „felemásra sikerült" a hit- és erkölcsoktatás bevezetése. Bölcskei szerint késve jelent meg a beiratkozást szabályozó rendelet, amit a tapasztalatok szerint számos helyen önkényesen értelmeztek az iskolaigazgatók. Mint mondta, volt, ahol megtiltották, hogy a lelkipásztorok jelen legyenek a beiratkozáskor, jóllehet ezt a lehetőséget a jogszabály határozottan rögzíti. Bölcskei végül arra kérte az illetékeseket, „tegyenek rendet ezen a területen, mert ha egy állami intézmény egy állami rendeletet kijátszik, az nem szül jó vért".

Nekünk egészen más információnk vannak, mint Bölcskeinek, több helyről is azt hallottuk, hogy éppen az erkölcstanról tájékoztató szakemberek nem kaptak lehetőséget az egyházak képviselői mellett.

Csak emberhalászat ne legyen!

"Nagy fordulat, hogy nemcsak az elkötelezetten keresztény szülők érdeklődhetnek a hittanóra iránt, ahogy eddig, hanem mindenkinek választania kell valamit. Az, hogy a szülőknek döntenie kell, mindenképp versenyhelyzetet hoz létre. Nemcsak az erkölcstan és a hittan közötti választás, hanem a felekezeti hittanok sokfélesége is választás elé állítja majd őket. Remélhetőleg nem fog emberhalászattá fajulni a helyzet, hanem konstruktív és motiváló szituáció alakul ki" - nyilatkozta az iskolai hittan bevezetéséről az evangelikus.hu-nak Kodácsy-Simon Esztert, az egyház katechetikai munkacsoport vezetője.

A propagandaküzdelem mindenesetre elkezdődött, az egyházak az iskolákban szórólapokon, plakátokon toboroznak diákokat, a szülőket is igyekeznek megszólítani interneten. Miközben minden megszólaló üdvözli természetesen az új lehetőséget, a nyilatkozatokból az derül, hogy óriási erőfeszítésekre lesz szükség, ha meg akarják oldani a jelentkező diákok hittanoktatását.

"A nagy történelmi felekezetek nem kaptak elég időt a felkészülésre. Az a szerencsénk, hogy felmenő rendszerben kerül bevezetésre a tantárgy. Egyelőre a római katolikus egyháznak sincs elegendő jól képzett hitoktatója erre a feladatra, és előreláthatólag nekünk sincs. Ezért könnyen lehet, hogy lesznek olyan helyek, ahol igény mutatkozik evangélikus hitoktatásra, de egyszerűen nem lesznek oktatók" - mondta az evangelikus.hu-nak a Magyarországi Evangélikus Egyház Országos Irodájának igazgatója, Kákay István. A korábban már idézett Kodácsy-Simon Eszter is úgy vélte, hogy a lelkészek nagyon túlterheltek, kevés hitoktató állítható munkába, az állásba helyezkedésük pedig még nyitott kérdés. Ez óriási feladatot fog jelenteni a lelkészeknek. Nem tudjuk, hogyan fogják ellátni a lelkészek az órarendben lévő órákat.

Az egyházak azt hangsúlyozzák, hogy alapvetően a délutáni, hétvégi egyházközösségi hitoktatást részesítették eddig előnyben, ezt ugyanakkor kiürítheti az iskolai hittan. Erdő Péter bíboros is azt nyilatkozta tavaly májusban, hogy „mi nem kértük, hogy változzon meg a hitoktatás jogi helyzete az iskolában, alapvetően az igényeknek megfelelő oktatási lehetőség megvolt”. Mint mondta, az iskolások csaknem 30 százaléka jelentkezett hittanra, ennek a feladatnak pedig az iskolák, illetve plébániák épületében, vagy gyülekezeti helyiségekben meg tudtak felelni. Megjegyezte azt is, hogy a gyakorlatban segít-e majd ez a változás "hitünk továbbadásában (...) vagy éppen újabb kockázati tényezőt jelent, még nem tudjuk".

photo_camera A református egyház tájékoztatója

Az evangélikusok is azt írták: "Eddig az évig elsősorban az egyházközösségi hitoktatást preferáltuk. Megfelelő létszámú gyermek jelentkezése esetén önálló csoportokat indítunk az iskolában, Illetve - a szabályrendelet nyújtotta lehetőségek szerint - a szülőkkel és az iskolával megegyezve bátorítjuk a gyermekeket az iskola épületén kívül, a saját termeinkben megtartott hittanoktatásra".

Hány üres terem van egy iskolában?

A gyakorlati problémák már most látszanak. Akár egy fővel is indítható hittan, ha az egyházak ezt vállalják, de annyi oktató biztosan nincs, és finanszírozni sem tudják. Arra a tájékoztatók utalnak, hogy kevés jelentkező esetén érdemes akár több évfolyamot is összevonni a hittanoktatásban. Most ősztől azonban csak az elsősöknek és az ötödikeseknek indul az új tantárgy, ott legfeljebb párhuzamos osztályoknál működik ez a megoldás.

További gond, hogy hol lesznek a hittanórák, azokat ugyanis nem lehet egy teremben tartani az erkölcstannal. Egy budafoki plébánia erre is felhívta a figyelmet a hittanról szóló tájékoztatóban:

A katolikus egyház mellett természetesen más felekezetek is jelentkeztek az iskolákban. Szükséges tehát, hogy a katolikus szülők megfelelő számban jelezzék a szándékukat, hiszen a termek száma korlátozott, és az iskola elsősorban a nagyobb létszámú csoportoknak fog másik termet biztosítani.

A reformátusok szerint a tárgyi feltételek, így az üres termek biztosítása az iskola feladata. "Amennyiben az állami általános iskola nem rendelkezik a törvényes működés feltételeivel, úgy külső helyszín is igénybe vehető a tanulók felügyeletének biztosításával" - írják a hittanról szóló oldalukon.

Az egyházak abban is bíznak, hogy ha teremhiány vagy oktatóhiány miatt másként nem lehet megoldani, akkor órarenden kívül szervezik meg a hittant, amit az iskola órarendi keretben számol majd el. Az kérdés, hogy ehhez az iskolák hozzájárulnak-e, illetve hogyan oldják meg addig a hites gyerekek felügyeletét, amíg az osztály többi része a világi erkölcstanon van.

Lehet-e bukni hittanból?

Most az a mondás, hogy ha erkölcstanból lesz értékelés, akkor hittanból is. Erkölcstanon ugyanakkor a klasszikus számonkérést nem erőlteti az alaptanterv. A reformátusok azért megjegyzik: a bukás szakmai szempontból nem javasolt.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.