Nem, nem a színe alapján választunk

szexizmus
2013 június 16., 17:28

- Mennyi cipőt nézel még meg? – kérdezi a férfi.

- Miért, te talán megtaláltad a tökéletes autót? – jön a riposzt a nőtől.

Úton-útfélen azzal a marketinges és hétköznapi nézettel találkozunk, hogy az embereket nemük szerint skatulyázzák be. Nő vagy? Öltözködés. Férfi? Autók. Ez érdekel. A másikhoz hozzá se tudsz szólni, vagy ha megpróbálod, úgyis lebőgsz.

Pedig a nőket igenis érdekli az autóvásárlás. Olyannyira, hogy egy magyarországi felmérés szerint az esetek 67 százalékában nők mondják ki a végső szót. A nőket sokan lesajnálják, ha autók, autóvásárlás kerül a napirendre. A közvélekedés szerint szerint a nőt csak az autó színe érdekli, és persze úgysem tud vezetni. De parkolni biztosan nem. Vagy legalábbis biztosan rosszabbul, mint a párja. Ismerős? Gondoltuk. De alaptalan. Mégis olyannyira benne van ez a téveszme a fejekben, hogy bizony naponta előfordul, hogy egy nőt hasonló „férfias” kérdésekben észre sem vesznek az ügyintézés során. Gyakori, hogy kísérőjéhez beszélnek akkor is, ha ő maga kérdez, vagy konkrét kérdéseire lesajnáló, vicceskedő választ kap, miszerint "a lányok másként látják az autókat, nekik az a lényeg, hogy tiszta legyen meg fényes".

Gondoltuk, utánajárunk a kérdésnek. Az autókereskedő akit a témáról faggattunk, megerősítette: nagyon kevés nő érkezik egyedül autót vásárolni. Többnyire egy autószerelőt, vagy férfirokont, ismerőst visznek magukkal. Tapasztalata szerint az egyedül autót vásárolni érkező nők többnyire harmincas üzletasszonyok, akiken látszik, hogy "karrierjük van”. Mint mondta, valóban van eltérés a két nem vásárlói között, de nem a felkészültségükben. Több férfi egyszerűen csak beesik hozzá, és olyan viszonylag értelmetlen kérdéseket tesz fel, mint hogy „és ez jó autó?”. Azt viszont ő is úgy látja, hogy a nőket mással lehet lenyűgözni, mint a férfiakat. Az autó praktikuma, fogyasztása, tágassága, kényelmi extrái a nőknek fontosabbak, a férfiakat inkább a műszaki adottságokkal lehet megfogni. A nyomaték, a sportváltó és a hengerek száma a jellemzően inkább a férfiügyfél szívét dobogtatja meg.

A kereskedő szerint mivel az értékesítő arra törekszik, hogy eladjon, egyformán udvarias lesz az ügyféllel annak nemétől függetlenül. Azt azért ő is elismerte, hogy valóban előfordulhat, hogy néhány értékesítő csak a nők kísérőihez beszél. Ennek oka szerinte az lehet, hogy feltételezik, azért érkezett szerelővel, kísérővel az illető, hogy szakértelmet igénylő válaszokat a kísérője kapjon. Ő maga azonban úgy gondolja válaszolni annak kell, aki kérdez. Saját tapasztalata alapján megerősítette a fent említett kutatási eredményt is, hogy ha nem egyedülálló férfi vesz autót önmagának, hanem felbukkan a képben a párja is, akkor ebben az esetben többnyire a nő dönt.

Akárhogy is, szerintünk épp itt lenne az ideje, hogy az élet ilyen elfeledett területein, mint a teljesen mindennapos autóvezetés és az ehhez elengedhetetlen autóvásárlás, egyenlőnek tekintsük a nőket is. Nem véletlen, hogy ahogy nő az autóvezető nők száma, egyre több autógyár szentel annak, hogy a nők kényelmi igényeinek is megfelelő modellekkel lépjenek piacra.

További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.