A törvény egyértelmű: dohányterméket nem szabad reklámozni. Se Magyarországon, se máshol az EU-ban. A 2008. évi XLVIII. törvény szerint:
19. § (1) Tilos a dohánytermék reklámja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tilalom kiterjed a dohánytermék közvetett reklámjára is. Dohánytermék közvetett reklámja különösen az a reklám, amely
a) a dohányterméket közvetlenül nem jelöli meg, de a dohánytermékkel összefüggésbe hozható bármely más megjelölés vagy árujelző használatával alkalmas a dohánytermék reklámozására,
b) a dohányterméket más áru elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutatja be, vagy
c) más árut dohánytermék elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutat be.
Na de ha dohányt nem szabad, akkor dohányboltot szabad? A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (ND Zrt.) tájékoztatása szerint szabad. Az indoklás kb. annyi, hogy nem tiltja törvény.
– Marketing során magát a dohányboltot lehet reklámozni? – teszi fel a gyakori kérdést saját magának az ND Zrt., majd gyorsan meg is válaszolja:
Válasz:
Igen.
Hogy még világosabb legyen:
A dohánybolt reklámozása tilos?
Válasz:
Nem.
Annak, aki még így sem értené:
Lehet-e a Dohánybolt hollétet mutató táblát kitenni forgalmasabb helyekre?
Válasz:
Igen.
És akkor az eredmény, kedd 12 óra, Margit körút:
Reklámoz dohányterméket? Nem reklámoz. Kávét, üdítőt, alkoholt és ajándéktárgyat reklámoz, amit mellesleg a dohányboltban lehet kapni. Van ilyen.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.