Az ombudsman nem fordul az Alkotmánybírósághoz a trafikpályázatok miatt

jog
2013 augusztus 11., 07:06

Nem fordul az Alkotmánybírósághoz a trafikpályázatok ügyében az alapvető jogok biztosa, pedig megállapította, hogy a trafikok koncessziós jogának elnyerésére kiírt pályázat és a pályázati eljárás több szempontból sértette a tisztességes eljáráshoz való jogot.

A fiatalok védelme alkotmányos érdek

Szabó Máté jelentése (pdf) szerint a dohánytermékek kiskereskedelmének állami monopóliumba vétele megfelel az alapjog-korlátozás AB által alkalmazott kritériumainak. A fiatalkorúak védelme a dohányzás egészségi ártalmai ellen ugyanis olyan alkotmányos érdek, ami szükségessé teheti a tulajdonjog korlátozását.

Az ombudsman szerint a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődését figyelembe véve az sem tekinthető aránytalan korlátozásnak, hogy a gyermekek egyáltalán nem mehetnek be a dohányboltokba. Az ombudsman szerint a gyermekek ezen jogai a szülők önkorlátozását is megköveteli, azaz, hogy a szülő a gyermek jelenlétében ne menjen be a trafikba, különösen úgy nem, hogy közben a gyermeket az üzlethelyiségen kívül hagyja.

Szabó Máté jelentésében felhívta a figyelmet arra, hogy az Ab több esetben is kimondta, a vállalkozáshoz való jog nem korlátozhatatlan. Meghatározott vállalkozás gyakorlásához senkinek sincsen alanyi joga, ha az mások alapjogait súlyosan és aránytalanul sérti. Ezért az ombudsman nem tartotta indokoltnak, hogy a trafikpályázat ügyében az Alkotmánybírósághoz forduljon.

Szabó szerint az sem sérti az alaptörvényt, hogy a koncessziós pályázatok elbírálásával szemben nem lehet jogorvoslatot indítani.

Nem hozhattak megalapozott döntést

Szabó Máté szerint ugyanakkor a pályázat és pályázati eljárás több szempontból sértette a tisztességes eljáráshoz való jogot. Ezek közzé sorolta, hogy az eljárásban nem volt kellően egyértelmű és világos az üzleti terv értékelési szempontrendszere. Ez így alkalmas lehetett arra, hogy az egyes pályázatokról való döntéseket ne világos, és mindenki számára egyértelmű alapon hozzák meg.

Az eljárás ideje alatt bekövetkezett jelentős jogszabályi változás, ami a forgalmazható termékek körét kibővítette, a pályázati határidő módosításával nagymértékű bizonytalanságot és kiszámíthatatlanságot eredményezett. Nem hozhattak megalapozott döntést sem a pályázók, sem pedig a pályázatot éppen a forgalmazható termékek eredetileg igen szűk köre miatt be nem nyújtók.

Németh Lászlóné tegye meg a szükséges lépéseket

Az ombudsman a visszásságok felszámolására több garanciális biztosítékot és differenciáltabb jogszabályi háttér kialakítását javasolja, és felkérte Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztert, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket azért, hogy a jövőben a pályázati kiírásokban pontosan határozzák meg a bírálati szempontokat és az azokra adható pontszámokat.

Fokozottan ügyeljenek arra, hogy a jogszabályokat a pályázatok elbírálás előtt csak különösen indokolt esetben és kizárólag akkor változtassák meg, ha azzal egyidejűleg a pályázat benyújtásának határidejét ésszerű mértékben meghosszabbítják.

A Trafikkárosultak Mozgalma július 12-én azért fordult az ombudsmanhoz 22 ezer aláírással, mert szerintük átláthatatlan volt a pályáztatás, és sérti az alapvető jogokat, hogy menet közben változtattak a feltételeken, vagyis az árrésen és az árusítható termékek körén.

(MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.