Répássy Róbert igazságügyi államtitkár ma bemutatta, mik lesznek az 5. alkotmánymódosításban, ami októberben lép hatályba. A változtatások az előző (4.!) alkotmánymódosítást ért nemzetközi (EU, Európa Tanács főleg) kritikák miatt szükségesek.
De azért nem leszünk gyarmat, a legtöbb ügy lényegében ugyanúgy marad mint volt, csak másképpen fogalmazzák meg.
Az Európai Bizottságnak az volt az egyik problémája, hogy kitiltották a kampányhirdetéseket Magyarországon a kereskedelmi tévékből és rádiókból. Most engedélyezik, de azzal a feltétellel, hogy pénzt nem lehet kérni értük. Melyik tévé akarna ingyenreklámot közölni? Nyilván egyik se, és így gyakorlatilag minden marad az eddigiek szerint, csak kategorikus tiltás nem lesz.
Az Európa Tanács és az USA is kritizálta, hogy a parlament dönt Magyarországon arról, hogy egy vallási közösség egyházat alapíthat-e. Nos, ezentúl szabadon lehet egyházat alapítani, csak adókedvezmény nem jár hozzá majd. Ahhoz „bevett egyháznak” kell lenni. Hogy melyik egyház lehet bevett egyház? Hát amelyikről így dönt a parlament. Vagyis a lényeg marad mint volt, csak az egyház szót használhatják akár azok is, akiket nem illet meg az egyházakat megillető kedvezmény.
A többi, érdemibb változtatásról már júniusban döntöttek, de ezek is a szeptemberben tárgyalandó 5. módosítással együtt mennek a parlament elé:
Az Európai Bizottság ebben az ügyben kötelezettségszegési eljárással fenyegetett. Magyarország engedett, és a pereket nem lehet majd áthelyezni egyik bíróságról a másikra. A magyar érv szerint a túlterheltség ellen találták ki a módszert, az Európai Bizottság viszont az igazságszolgáltatás függetlenségi csorbítását (politikai manipuláció lehetőségét) látta benne. Már május elején megígérte a magyar kormány Brüsszelnek, hogy ez nem lesz. Cserébe Brüsszelben kiszedték az idei országspecifikus ajánlásokból, hogy aggódnak a magyar igazságszolgáltatás függetlenségéért. Cserébe Orbán Viktor a júniusi EU-csúcson nem akarta megvétózni az országspecifikus ajánlások tanácsi támogatását. Jó bonyolult alkudozás megy mindig.
Szintén az Európai Bizottság fenyegetett eljárással, ha marad az Alaptörvényben, hogy a kormány adót vethet ki, ha az Európai Bíróság vagy Alkotmánybíróság egyes döntései miatt az államnak fizetnie kell. A szabályt lényegében a telekomadó megtámadása miatt lett: sok pénz múlott volna azon, hogyha az Európai Bizottság pere nyomán a luxemburgi bíróságon elmarasztalják Magyarországot. Azonban egy hasonló pert elvesztett Brüsszel Franciaországgal szemben a közelmúltban, és így elálltak a magyar kormány további perelésétől is. És így már a magyar kormány is könnyebben elengedte az adóztatás alkotmányos lehetőségét.
Belerakják továbbá az alkotmányba MNB és PSZÁF összevonásának lehetőségét. Ezt már 2011 végén a jegybanktörvénybe beletette a kormány, ám akkor ezt az Európai Központi Bank nyomására kiszedték – úgy tűnt, hogy Simor András eltávolítását alapozta volna meg a lehetőség. Nincs már Simor, hitelkérelmünk sincs a bizottság felé, az EU-s jog meg sehol sem tiltja az összevonást, tehát ez most már mehet.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.