Összehasonlításképpen közöljük, hogy az MNV Zrt. jelenlegi vezetőinek átlagkeresete egyes esetekben a 2010 előtti bérek felére tehető.
Így magyarázkodik a magas prémiumok miatt az MNV Zrt. Igazuk van, részben tényleg az alacsonyabb bérek miatt lettek az állami vállalatoknál magasak a prémiumok.
Az állami vállalatoknál nem keresnek olyan jól, mint a versenyszférában. Egyébként pont fordított logika szerint működik a két terület. Az állami cégeknél az alapbér alacsonyabb és a prémium magasabb, a magántulajdonú vállalkozásoknál fordítva
Ezt Vida Zoltán, a PricewaterhouseCoopers szakértője mondta. Ennek szerinte egyrészt az a magyarázata, hogy a magas prémium magasabb kockázatvállalásra ösztönöz, ezért csődölt be sok cég a versenyszférában, és közvetve ez volt az egyik kiváltó oka a válságnak is.
A másik ok a 2010 szeptemberében bevezetett, havi 2 millió forintos bérplafon. Mivel alapbérként az állami cégek nem tudnak versenyképes fizetést ajánlani, főleg a nagy cégek felsővezetőinek, ezért prémiummal kompenzálnak.
Ezzel csak az a baj, hogy a prémiumfizetési rendszer kívülről nem igazán átlátható, nem lehet tudni, hogy egy vezető pontosan milyen feltételek teljesülése esetén kap jutalmat vagy prémiumot.
Ez a rendszer sehol sem nyilvános, és ennek jó oka van. Bármelyik állami cég vezetőjének a prémiuma a vállalat üzleti céljaihoz kötött. Például könnyen elképzelhető, ha mondjuk a Magyar Postánál a hatékonyabb működéshez egyes hivatalok bezárása vezet, akkor ez is szerepelhet a prémiumcélok között. Ez viszont olyan információ, amit a piacon működő versenytársak kihasználhatnak, így a cégnek, legyen az állami, vagy magántulajdonú, elemi érdeke, hogy ez ne kerüljön nyilvánosságra.
Vida magyarázata üzleti szempontból tökéletesen érthető, de emiatt ellenőrizhetetlenné válik az állami vállalatoknál a prémiumokra elköltött pénz felhasználása.
A közszférában általában a közalkalmazotti vagy köztisztviselői bértábla alapján számítják a fizetéseket. Vannak különböző bérkategóriák, szorzók, pótlékok a végzettségnek, nyelvtudásnak és munkakörnek megfelelően. Ezekről törvény rendelkezik.
Az állami cégekre ez a rendszer nem vonatkozik. Ott akár vállalatonként különbözhet, hogy hogyan számolják ki a fizetéseket, csak a felső vezetők bérének maximuma szabályozott.
Úgy tudjuk egyébként sok állami vállalat a Hay Group nevű nemzetközi HR-es cég módszerét használja a bérek kiszámítására. Ez persze csak sorvezető, a cégek akkor térnek el a Hay módszerétől, amikor akarnak. A Hay-nél sem állami klienseikről, sem a rendszerűk működéséről nem akartak nyilatkozni.
Többen a határidőn belül válaszoltak, és vannak olyan cégek, mint a Magyar Fejlesztési Bank vagy az MTVA, ahol perelnünk kell a részletes prémiumadatokért.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő türelmet kért, aztán augusztus végén elküldték a prémiumokra és jutalmakra vonatkozó adataikat.
Elküldték a vezetőkre vonatkozó számokat is, ezek szerint
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.