Bajai videó: mindenki azt akarta, hogy igaz legyen

A bajai választási csalásról szóló hamisított videót kb. másfél percig kell nézni egy kívülállónak ahhoz, hogy érezze, nem stimmel vele valami. Ki tartja a kamerát? Miért nem veszi őt észre senki? Ezeket Haszán kolléga itt alaposan körbejárta.

Most azt próbáljuk kibogozni, hogy szakmájukban viszonylag rutinos újságírók és politikusok hogy csinálták ki magukat egy ilyen amatőr történettel.

Összeesküvést nem, inkább teljesen életszerű, emberi bénázásokat találtunk.

Nagy volt a nyomás, hogy legyen újabb és újabb nagy sztori

A hvg.hu szerkesztőségében úgy látják, hogy több, nyilván egymással összefüggő tényező vezetett a videó körüli drámai elbaszásokhoz.

A Schmitt- és a Semjén-ügy, a trafikmutyi leleplezése szinte euforikus állapotba vitte a szerkesztőséget. És egyre komolyabb elvárásokat is támasztott. Nagy volt a nyomás a kiadó részéről is, hogy hétről-hétre átütő sztorikat szállítson a szerkesztőség. A bajai választásról szóló tudósításokban a hvg.hu nem járt az élen. Miután több sztoriról lemaradtak, nagyon megörültek annak, hogy a videóval valami nagy és exkluzív történettel állhatnak elő.

Ma már úgy látják néhányan a hvg.hu újságírói közül, hogy Gavra főszerkesztő nagy népszerűsége is hozzájárult a belső kritikai nyilvánosság meggyengüléséhez. Gavráért rajongott a szerkesztőség nagy része, főleg a hvg.hu és a Hírszerző sikeres összeolvasztása, tehát a hírszerzősök megmentése, és a hvg.hu felfuttatása miatt. Ez a rajongás azt is jelentette, hogy egyre kevesebb kritikával fogadták a főszerkesztő véleményét, döntéseit. Az elmúlt hónapokban megritkultak a szerkesztőségen belüli viták, bár mindenki a nagy tempóra fogta ezt.

A bajai videó kikerülése előtt nem volt szélesebb körű konzultáció a szerkesztőség tagjaival. Azt, hogy a videó forrása az MSZP kommunikációs igazgatója, csak 2-3 ember tudta Gavrán kívül. Aznap, amikor a videó kikerült, a főszerkesztő volt az ügyeletes szerkesztő a hvg.hu-nál, miközben a sztorit (a videót) is ő maga hozta.

Gavra Gábor, a hvg.hu volt főszerkesztője

A videóban szereplő állítások, szereplők érdemi ellenőrzése a cikk kikerülése után kezdődött el.

Ezekkel együtt Gavrának október 21-én hétfőn, két nappal lemondása előtt nagy többséggel bizalmat szavazott a szerkesztőség. De a belső viták nem csitultak el, a Fidesz október 22-én feljelentette a lapot rágalmazásért, Gavra Gábor pedig kedd este lemondott.

Egy héttel később, október 30-án a hvg kiadója közleményben leplezte le Déri Balázs szocialista kommunikációs igazgatót, mint a hamis videó forrását.

Déri kiadása szokatlan eljárás. Az oknyomozással foglalkozó szerkesztőségek nagyon komolyan szokták venni az informátorok védelmét. Akár még olyan esetekben is, amikor az informátor hibája miatt az újságnak kell helytállnia, vállalnia a jogi következményeket.

Sok HVG.hu-s újságíró úgy érzi, hogy Déri szándékosan félrevezette őket, és azért nem jár neki forrásvédelem. Sőt, a HVG.hu munkatársainak kötelessége őt leleplezni, és megmutatni az olvasóknak, hogy mi/ki áll a hamis videó megjelenése mögött. Másfelől tartanak tőle, hogy ezt a döntést (a forrás kiadását) hogyan fogadják a szakmában, és a szélesebb közönség előtt.

Arra egyébként elég jelentős keresgélés után sem találtunk példát, hogy egy újság (vagy kiadó) elvi alapon mérlegelve, szándékosan kiadja sz informátorát. (Az ellenkezője viszont sokszor előfordult már, azaz hogy újságírók börtönbe mentek, vagy bírságot kaptak, mert nem árulták el, hogy honnan tudnak valamit.)

Azt akarták, hogy kiderüljön még egy csalás

Az MSZP-ben hasonló események játszódtak le, amikor a pártnál feltűnt a videó.

Ahogy a lapnál az új nagy sztorira, a pártban egy nagy győzelemre voltak kiéhezve. Az, hogy a bajai időközin sikerült lebuktatni a Fideszt, hogy szavazókat szállított, fölcsillantotta annak a reményét, hogy a megismételt választáson az erkölcsi fölénybe került ellenzéki jelölt nyerni tud. Bármilyen jelentéktelen kis győzelem lett volna ez (egy kisváros Fideszes többségű közgyűlésének egyetlen széke volt a tét), lélektanilag nagyon sokat jelenthetett volna a szocialistáknak, sőt igazolhatta volna az ellenzéki összefogás működőképességét. Amikor a megismételt időközit is a Fidesz nyerte, a heves kampány után a szoci vezetés és a tagság sem tudta megemészteni a vereséget, mindenki meg volt győződve róla, hogy a kormánypártok csaltak, de ezt nem tudták bizonyítani.

„Minden ott volt a videóban, mint egy rövid katalógus az összes dologról, amit feltételeztünk a Fideszről. Nyilván mindenki el akarta hinni, hogy valódi a felvétel. Pont ezeket a történeteket hallottuk, annak kellett lennie. Valószínűleg nem jutott senkinek az eszébe, hogy ilyen szerencsés véletlen, ilyen tökéletes, videóra vett válogatás nem létezik.”

Ahogy a HVG-nél, az MSZP-ben is csak egy szűk kör tudott a videóról, mielőtt az nyilvánosságra került. A kiszivárogtatás előtt nem is ellenőrizte senki érdemben, hogy igaz-e, ami a felvételen látható.

„Nagyon rosszul kezeltük ezt az ügyet. Nem voltunk felkészülve egy ilyenre, nincs ellene védelmi rendszerünk.”

Úgy tudjuk, október 19-én szombaton, mikor a Magyar Hírlap G. Róbertről szóló cikke után a HVG-ben már kezdtek rájönni, hogy valami nagy hülyeségbe futottak bele, a Jókai utcai MSZP-székházban is elkezdtek csörögni a telefonok. A szocialisták akkor még nyugtatgatták az aggodalmaskodókat.

Ahogy a HVG-sek az MSZP-t, úgy a szocialisták a HVG-t okolják a botrányért.

„Mégis az oknyomozó újságírók feladata, hogy kiderítsék egy ilyen felvételről, hogy valódi-e. Mikor odakerült a hvg-hez a dolog a Déri Balázs sem gondolhatta, hogy ellenőrzés nélkül kirakják.”

Arra pedig végképp nem számítottak, hogy a HVG kiadja Déri Balázs kommunikációs igazgatót, mint a videó forrását.

„A büntetőügy miatt most rá akarják fogni az egészet, mintha a [Déri] Balázs dolga lett volna utánajárni, hogy kik beszélnek a videón.”

A szerdai leleplezés, és Déri lemondása óta olyan drámai hangulat van a pártban, mint a 2010-es választási vereség környékén. A Mesterházy-féle garnitúra még sosem szembesült ilyen belső válsággal. Az ügy komolyan megrázhatja a pártot.

„Ott állnak az újságírók reggelenként a Jókai utca előtt, megint menekülnünk kell befelé. Három évig dolgoztunk, hogy visszahozzuk a pártot a szarból, erre most egy hét alatt az egész építményt magunkra rántjuk. Tök mindegy, hogy nem mi voltunk, hogy minket is csak beszopattak.”

Láthatóan megviselte az eset a közvetlenül érintett szocialista politikusokat, néhányan az idegösszeomlás szélére jutottak. Többen tehetetlen indulattal beszéltek ez ügyről, mert az sem tudták pontosan, hogy kire kellene dühösnek lenniük. Érezhető a rettegés, hogy a botrány érdemben ronthatja az MSZP választási eredményét.  Régen lezártnak hitt ügyek nyíltak ki újra.

„Lehet köpködni a Szekeres Imrére, vagy a Baja Ferire, de ők nem ülnek fel egy ilyennek, az tuti.”

Úgy tudjuk, hogy formálisan a párt vezető, döntéshozó testületei nem foglalkoztak a botránnyal.

Azt egyébként egyik nekünk nyilatkozó MSZP-s politikus sem tudta, hogy miért vagy hogyan készült a videó, de valamennyien meg vannak győződve róla, hogy azt nem a párt rendelte meg.

Déri nem egyedül viszi el a balhét

Több szoci nyilatkozónk is utalt arra, hogy Déri lemondása nem elég, Török Zsolt szóvivőnek is mennie kell, miután az ATV műsorában kerek perec azt mondta, hogy nem a párttól kapta a videót a HVG.hu, éppen egy nappal azelőtt, hogy Déri Balázs kommunikációs igazgató elismerte, hogy tőle ment ki a felvétel az újságnak. Hasonló esetben a Fideszben is lefokoztak embereket, mint például Révész Máriuszt és Rogán Antalt a szerver- illetve a Magyar Vizsla-ügyben.

„Déri Balázs egyértelműen elmondta, hogy senki sem tudott arról, hogy kiadta a videót a hvg-nek, így erről én sem tudhattam, amikor Kálmán Olgánál beszéltem.”

Ezt Török Zsolt mondta. Úgy értékelte, hogy az ügyben nem követett el hibát, és ezért nem is kell lemondania a szóvivőségről.