https://444.hu/assets/notw.jpg

A világ legmocskosabb újságírói

2013 november 4., hétfő 13:02
8
  • Egy hete tart a News of the World című bulvárlap újságíróinak és szerkesztőinek tárgyalása Londonban.
  • Ők voltak azok, akik a vád szerint telefonokat (üzenetrögzítőket) hallgattak le, hogy sztorikat szerezzenek.
  • Most kb. ugyanaz történik velük, amit pár éve ők csináltak cikkeik alanyaival.

Joggal lehet fintorogni a HVG eljárása miatt a bajai kamuvideó, és a forrásuk kiadása körül, de a lapnál történtek a közelében sincsenek a News of the World (NotW) lehallgatási ügyeinek.

Az eddigiek alapján nagyon úgy néz ki, hogy el fogják ítélni lap újságíróit és szerkesztőit, akik telefonokat hallgattak le, és így szerezték a sztorikat. Most a lap volt vezetőinek magánéletével vannak tele a brit lapok. Már nem ők írják a címlapokat, csak szerepelnek rajtuk.

Bemutatjuk a világ legaljasabb újságát

A NotW Anglia egyik legnagyobb lapja volt, amit hetente 2,6 millió példányban adtak el. Az újság 168 évig működött, 1969-től Rupert Murdoch nemzetközi média szararc birodalmának részeként. A lapot 2011-ben zárták be a lehallgatási botrány miatt, de a NotW ezen kívül is szinte minden mocsokságot megcsinált, amire egy újság képes lehet.

  • Teljesen alap módszernek számított, hogy fizettek az informátoroknak, ami önmagában is elég vitatható, de a NotW módszerei egy idő után vesztegetésbe csaptak át. Főleg korrupt rendőröket fizettek, akik akár a nyomozás érdekeivel ellentétesen is szivárogtattak a lapnak.
  • Az illegálisan (például lehallgatással vagy vesztegetéssel) szerzett személyes adatokat aztán a következményekre való tekintet nélkül közölték. A közepesen ismert Denholm Elliott színész lányáról megírták, hogy a család nehéz anyagi helyzete miatt prostituáltként dolgozik. A lány a cikk megjelenése után öngyilkos lett. David Scarboro, egy húsz éves brit színész szintén végzett magával, miután a  lap pszichiátriai problémáiról és drogfogyasztásáról írt.
  • Egy gyerekgyilkossági-ügy tárgyalása után, 2000-ben a lap elkezdte közölni olyan emberek nevét, címét és fényképét, akiket valamiért pedofíliával gyanúsítottak. Ezután Anglia több városában is olyan embereket támadtak meg, akik mondjuk fénykép alapján hasonlítottak a NotW pedofiljaira, esetleg ugyanaz volt a nevük, vagy tényleg szerepeltek ugyan a lapban, csak éppen nem követtek el semmit.

És a hülyeséget, amin elcsúsztak

Már a 2000-es évek elejétől előfordult, hogy a brit lapok újságírók helyett magánnyomozókat bíztak meg információgyűjtéssel. Ezek az emberek a sikerdíj reményében nem finomkodtak sokat, és elkezdték feltörögetni a különböző hírességek telefonjait. Így főleg az üzenetrögzítőt tudták meghallgatni, esetleg szöveges üzeneteket elolvasni.

2005-ben jelent meg egy cikk a NotW-ben, ami kb. arról szólt, hogy Vilmos herceg kölcsönkért egy újságíró barátjától egy számítógépet. Ez oltári nagy baromság volt. Egyrészt mert maga a történet szinte teljesen érdektelen, másrészt mert csak nagyon kevés ember tudta, hogy megtörtént. Így viszont iszonyú gyanús volt, hogy a NotW egyáltalán honnan szerezhette az információit. Vilmos elég hamar rájött, hogy valószínűleg feltörték az üzenetrögzítőjét, és értesítette a hatóságokat.

A történtek miatt 2006-ben egy újságírót és egy magánnyomozót letartóztattak, és nagyjából ekkor kerültek a NotW és módszerei a rendőrség és a közvélemény érdeklődésének középpontjába.

2009-ben a Guardian című napilap számolt be először arról, hogy Vilmos herceg telefonjának feltörése egyáltalán nem egyedi eset volt, és hogy a bulvárlapnál legalább tucatnyi más híresség telefonját is feltörették. A legvisszataszítóbb, hogy különböző bűncselekmények, például gyerekgyilkosságok áldozatainak hangpostafiókját is lehallgatták.

A NotW tagadta a vádakat, és felszólították a Gurdiant, hogy ha bizonyítékuk van bármilyen törvénysértésre, akkor forduljanak a rendőrséghez. A mostani bírósági tárgyalásokhoz vezető nyomozás végül nem akkor, csak 2011-ben indult meg.

A legmocskosabb újságírók pedig:

Rebekah Brooks és Andy Coulson (Reuters)

Most nyolcan állnak bíróság előtt. Andy Coulson, aki 2003 és 2007 között volt a NotW főszerkesztője, és utána a jelenlegi brit miniszterelnök, David Cameron kommunikációs igazgatója lett. Rebekah Brooks, aki 2000 és 2003 között volt a lap főszerkesztője, és 2009-től a kiadó cég vezérigazgatója. Rajtuk kívül a lap 3 volt szerkesztő-újságírója, Brooks asszisztense és a kiadó biztonsági főnöke.

Többek között magántitoksértés, elektronikus kommunikáció jogtalan kifürkészése, vesztegetés, hamis tanúzás és az igazságszolgáltatás akadályozása a vád ellenük. Akár életfogytig tartó börtönbüntetést is kaphatnak, de ez azért elég valószínűtlen. A legtöbb megfigyelő pár éves büntetést jósol nekik.

A három szekesztő bűnösnek vallotta magát, Coulson és Brooks ártatlannak.

Karma is a bitch

A fő kérdés, hogy az ügyészek tudják-e bizonyítani, hogy a két volt főszerkesztőnek tudomása volt a törvénytelen adatgyűjtésekről és lehallgatásokról.

Az első hét tárgyalásai után nagyon úgy tűnik, hogy igen.

Menjetek rá a telefonjára!

Ezt Coulson írta egyik beosztottjának 2006-ban, amikor Calum Best brit celebről próbáltak információt gyűjteni. Ez onnan derült ki, hogy a rendőrök, a nyomozás során megszerezték a NotW belső levelezését és a gyanúsítottak személyes emailjeit is.

Így került különösen megalázó helyzetbe Coulson és Brooks. A nyomozás miatt megszerzett emailekből ugyanis kiderült, hogy a két szerkesztőnek viszonya volt egymással, miközben mindketten házasságban éltek. A most nyilvánosságra került levelekből kiolvasható, hogy Coulson egy idő után szakított volna Brooks-szal, mire a nő érzelmi zsarolással próbálta rábírni, hogy folytassa a viszonyt.

Azért kell ezeket a leveleket bemutatni, hogy a bíróság lássa, milyen közel állt egymáshoz ez a két ember. Hogy amit az egyikük tudott, azt a másiknak is tudnia kellett.

Ezzel indokolta az ügyész a személyes emailek bemutatását. Valami olyasmit is mondott, hogy reméli ez a leleplezés nem okoz majd túl sok kellemetlenséget a két vádlott magánéletében. Szerintem ezt az utolsó részt nem gondolta komolyan.

(Independent, Guardian, HuffPo, DailyMail, BBC, Wikipédia)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt