Ez itt fent látszólag egy a sok, egy kaptafára készült magyar tévéreklám közül, pedig itt most sokkal többről van szó, mint egy tea népszerűsítéséről. Kis lépés a magyar reklámiparnak, viszont elég nagy ugrás a magyar cigány közösségnek. Olyan ugyanis korábban soha nem történt, hogy egy, a teljes magyar társadalomnak szánt terméket egy cigány ember népszerűsíthessen.
A magyar reklámügynökségek állítása szerint nem hogy cigányt, de sokáig vörös-szeplős lányt sem mertek reklámban szerepeltetni, mert túl karakteres, és az olyan megosztja a közönséget. Egy termék reklámozásánál és a termék arcainak kiválasztásánál az ügynökségek és a megrendelők is minden idegszálukkal arra koncentrálnak, hogy minél nagyobb részben elérjék, lefedjék a kiválasztott célcsoportot. A termék arca minimum szimpatikus legyen a közönségnek, de ha sokan azonosulni is tudnak vele, vagy szeretik, felnéznek rá, példaképül szolgál, az hatalmas győzelem. Tehát vagy szerepeljen a célcsoport tipikus figurája vagy egy feltűnésmentes, átlagosan szép, de tucatarcú színész, akivel nem lehet bakot lőni.
A magyar társadalom többsége előítéletes a cigányokkal szemben, nem kedveli a romákat, és nem vásárolna olyan terméket, amit cigánnyal hirdetnek. És ezt a piaci szereplők is tudják. Egy roma származású színész a sztereotípiák miatt nem lehet sima, hétköznapi szereplő. A néző az ügynökségek szerint úgy interpretálna egy reklámot, amiben egy roma is szerephez jutna, hogy:
Azzal biztosan valami mást, valami többet is próbálnak üzenni, ráadásul biztos valami társadalmilag fontosat, de unalmasat.
A lényeg, hogy a színes bőr eltereli a figyelmet a termékről. És az ilyen kockázatot egyetlen cég sem szereti. Bővebben erről itt írt a Kreatív online.
A Mito reklámügynökség 100 névből álló listával állt a Lipton elé. A cég erről a listáról választotta ki Caramelt, Winkler Nórát, Kulka Jánost és Schell Juditot. A cél az volt, hogy a négy kiválasztott névvel lefedjenek egy elég széles célcsoportot. Kiskádár Tamás, a Mito kreatív igazgatója Caramelről azt mondta, hogy azért választották ki a szerepre, mert rajta keresztül a fiatalokat próbálják elérni.
Mainstream, de vállalható, hiteles, népszerű. A kampányban nem hétköznapi karaktereket akartunk szerepeltetni, hanem olyan közéleti személyiségeket, akik, mint minden közszereplő, ugyan megosztóak, de van rajongótáboruk.
Caramel tökéletesen bevált, mondta Herczeg Noémi a Mitótól. A teáscsésze pedig hozzá passzol a legjobban, hiszen énekes, a hangja miatt teljesen természetes, hogy sokat teázik.
El sem hangzott a roma szó a tárgyalásokon, mesélik a mitosók. Ez a téma érdekes módon elő sem jött. Az ügyfélben állítólag fel sem merült, hogy Caramel származása megosztó lehet. Sőt most, hogy már fut egy ideje a kampány, úgy látják talán ő a legkevésbé megosztó a négy karakter közül. Őt nézik a legtöbben, de egyébként is várakozáson felül teljesít a kampány. A Youtube-on szeptember eleje óta 135 310-en látták a spotot. Persze ez egy imidzs kampány, nem hagyományos promóció, tehát a márka arculatát alakítja, és nem közvetlenül próbál valamit ránk sózni. Így egyelőre azt nem lehet tudni, hogy Caramel miatt többen vesznek-e Lipton termékeket.
A Lipton nem kockáztatott, de ettől még ez akkor is egy csoda. Caramel népszerűségét már a megasztáros győzelemnél, és a Voice zsűritagjaként gondosan leszondázták. Népszerűségén semmit nem rontott származása, így a Lipton tutira mehetett. Ettől még egy ilyen nagy cég, még ha úgy is tűnik, nincs kockázat, akkor sem szokott úttörő lépéseket tenni a hirdetési piacon. Szinte hihetetlen, hogy nem jött egy menedzser, és nem verte szét aggodalmaskodva a koncepciót. De érdekes módon, ebben a teljesen ártatlan kampányban nem Caramel volt a legnagyobb kockázati tényező.
Mivel Kulka vállaltan meleg, és ráadásul politikailag is aktív, az ő szerepeltetése talán még a Caramelnél is bevállalósabb húzásnak számít a piacon. Rajta többet is morfondíroztak az előkészületeknél, de végül úgy látták, hogy színészként vele lehet elérni a leghatékonyabban a magasan iskolázott, középkorú nőket. A reklámügynökség szerint Kulka a politikai aktivitása mellett meg tudta tartani szakmai hitelességét.
A roma származású énekest nem fogadták kitörő lelkesedéssel az Pizza King Facebook oldalának kommentelői.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.