Azért olvad a Műjégpálya, mert valamit kispórolhattak belőle

  • December végén felolvadt a 2012-ben átadott városligeti műjégpályán a jég.
  • December 31-én és 2014. január 1-én is zárva volt a pálya.
  • A műjég azért műjég, hogy szilárd maradjon melegebb hőmérsékleten is. Mi történt?
  • Egy jégpályaépítő szerint az egész pályatestet elszúrhatták. Valamit kispóroltak belőle.
  • Állítólag túl olcsón vállalta a kivitelező.

"Ez a pálya nem fog működni. Elrontották. Ha január 1-én nem megy, akkor nem is fog menni. Fel kell bontani, és újra kell kezdeni."

Ezt mondja egy pályakivitelező a fővárosi műjégpályáról, mikor arról érdeklődtünk, hogy normális-e, hogy a frissen felújított jégpálya december végén felolvadt, majd be is kellett zárni. Ahogy a cink.hu megírta, előbb csak pocsolya volt a jégen. Aztán szilveszterre és a január elsejére már ki sem nyitott a Műjégpálya.

A hivatalos közlemény szerint

a decemberi hosszantartó szokatlan meleg miatta lett a jégpálya alkalmatlan a sportolásra.

Csütörtökön újra lehetett korizni. Megkérdeztük a Városligeti Műjégpályát, hogy mi volt a gond. Az olvadást újra a szokatlan melegre fogták, de azt mondták, hogy már minden rendben. Amikor viszont rákérdeztünk, hogy a hűtött műjég miért olvad fel 5-10 fokon, akkor válasz nélkül lerakták a telefont.

Sokkal hidegebb most sincs, mint szilveszterkor volt, ráadásul most hétvégén akár 15 fok is lehet. A Műjégpálya honlapján úgy tűnik, hogy minden rendben, semmi sem utal arra, hogy újra bezárhatnak.

Fotó: Cink.hu

Európa legnagyobb felolvadt műjégpályája

Jégpályaszakértőnk szerint viszont valami nagyobb gond lehet. Szerinte egyszerűen kispórolhatták a pályatestből az anyagot. A Hérosz Zrt. állítólag 500 millió forintért vállalta a kivitelezést, ami a szakértő szerint egy teljesen lehetetlen ár.

A 2009-ben kezdődött teljes felújítás 4,7 milliárdba került, ennek kétharmada uniós támogatás volt. Ebben nemcsak a pályatest, a tómeder, hanem a műemlék épület rekonstrukciója és egyik szárnyának újjáépítése is benne van.

Arra nem találtunk hivatalos adatot, hogy mennyi lehetett csak a jégfelület alatti rész felújítása: A szakértő 500 millióról tud. De szerinte egy ekkora méretű pályánál egy ilyen jellegű munka reálisan legalább a kétszeresébe kellene, hogy kerüljön. Tehát vagy nagyon ritkán rakták le a csöveket vagy nagyon vékony csöveket használtak. Az biztos, hogy még annál is kevésbé hűt, mint a korábbi felújítás előtti, szétrohadt rendszer, ami simán bírta a 10 fokot.

A nagyközönség számára a minden szakmai követelménynek megfelelő jégfelületen lehetőség nyílik korcsolyázásra, jégkorongozásra, bandyre, valamint sor kerülhet a világ érdeklődését felkeltő nemzetközi sportesemények megrendezésére - írták a felújításról a Műjégpálya honlapján.

Tiszaújvárosban nyáron is prímán lehetett csúszkálni.

Nem az 1997-ben felújított gépházzal, a hűtő gépekkel van a gond, mert azok már a korábbi pályatestet hidegen tudták tartani hasonló időjárási körülmények között. Az lehet még a probléma, hogy az eredetileg is nagy pálya méretét tovább növelték. Korábban kilencezer négyzetméter vízterület helyett - az újonnan épült hokipályával együtt - ma már több mint 15 ezer négyzetmétert használhatnak a látogatók. Így ugyan ez Európa legnagyobb műjégpályája, csak a rendszer nem bírja ellátni. Talán azért is túlzás volt ekkora pályát építeni, mert míg korábban kuriózumnak számított a műjég, ma már 25 helyen lehet korcsolyázni Budapesten.

Nem a meleg a legnagyobb ellenség, hanem a szél

A Hérosz árajánlata már azért is túlzottan olcsó volt, mert elképesztő körülményekkel kellett megbirkózni az építőknek. Korábban ugyanis az elrohadt csőrendszert simán lebetonozták, és ráhúztak a következőt. A Hérosznak három ilyen réteget kellett felszednie, miközben 150 kilós második világháborús bombákkal is meg kellett küzdenie.

Létezik olyan időjárási körülmény, ami tényleg lehetetlenné teszi a jég szilárdan tartását. A műjégpályák legnagyobb ellensége a szél, ami a párolgást és így az olvadást is nagyon beindítja. És persze a szikrázó napsütés sem könnyíti meg a hűtőrendszerek feladatát, de sem szél, sem szikrázó napsütés nem volt december végén vagy január elsején. Ha ennyire nem bírja lehűteni a pályát a rendszer, akkor valószínűleg márciusban elindulhat a csónakázószezon.

Fotó: Cink.hu

A probléma jégpályák építésével foglalkozó forrásunk szerint utólag csak úgy orvosolható, ha felszedik a rossz csőrendszert, és újat építenek. De a nagyobb gond, hogy az EU is visszakérheti a pénzt, ha úgy látja, hogy rosszul építették meg a pályát.

A Hérosz Zrt-t is megkerestük volna, magyarázzák el, miért olvad a jég, de a cég éppen felszámolás alatt áll.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.