Az internet aranytojást tojó tyúkja egy egész médiabirodalmat hagyott ott egy no name cég kedvéért

  • Egy pénzzel telepumpált startup közösségi appért adta fel az aranytrónját a médiában.
  • Egyedül több kattintást hozott a médiabirodalomnak, mint a többiek együtt.
  • Továbbra is ez lesz a feladata.

A Gawkert Magyarországon főleg a Cink.hu-ról lehet ismerni, ami annak a része. De az amerikai médiabirodalomnak nem Klág Dávid a legsikeresebb szerzője, hanem Neetzan Zimmerman.

Pontosabban csak volt, mert nemrég közölte a Capitallel, hogy elhagyja Nick Denton cégét, hogy csatlakozzon a Whisper nevű startup közösségi hálóhoz. A cégbe a befektetők nemrég több tízmillió dollárt pumpáltak, és a pletyka-appnak Zimmerman lesz a főszerkesztője.

De mit tud ez a puffadt, kopasz férfi, amitől olyan nagy név lett, hogy még mi is írunk róla? Röviden: azt, amit majd a robotok fognak.

1 000 000 PI

A Whisper pont arra akarja használni, amiben a legjobb: egy posztot egy kattintékony címmel és ajánlóval akár több millió emberhez is el tud juttatni. Mióta 2012 áprilisán felvették a Gawkerhez, a posztjai egyedül több kattintást hoztak, mint amennyit a többi blogger összesen, kb. napi 1 milliót.

Havi statisztika – a nagy zöld sáv az, amit Zimmerman hoz

Az 1981-ben született Zimmerman kommunikáció szakon szerzett alapdiplomát 2007-ben, Bostonban. 2008-ban megcsinálta a vírusként terjedő posztokban utazó The Daily Whatot, amit nagyrészt egyedül írt kb. 3 évig, miközben még mindig dolgozott a Wiley-Blackwell tudományos, műszaki és orvosi kiadónál, de végül már csak a honlapra összpontosított. 2010-ben eladta az I Can Has Cheezburger?-nek.

Zimmerman mindent a kattintásnak rendel alá, nemrég épp ezzel a macskasimogató orosz férfival akasztott le pár perc munkával néhány ezer lájkot ezzel a címmel:

Ennivaló Macska Ad Szívmelengető Ölelést A Gazdájának

További jellemző Zimmerman-posztok az elmúlt egy hónapból:

Sokszor a posztok tartalma és a címe is szinte upworthys, viralnovás mélységekbe merül. (Az internet lánclevelekre emlékeztető rákfenéiről itt írtunk korábban.) Amíg viszont még nem működnek megbízhatóan azok a robotok, amik az ilyen tartalmakat előállítják, addig Zimmerman pótolhatatlan munkaerő.

A Whispernél is az lesz a feladata, hogy a felhasználók által generált tartalmat minél több emberhez eljuttassa. John Cook Gawker-szerkesztő úgy kommentálta a hírt, hogy Zimmerman egy olyan startuphoz megy, ami nem konkurensük.

Anti-Zuckerberg

Zimmermant a CNN is megkérdezte, hogy mit csinál egy nap, hogyan dolgozik, és mi a titka. Igazából semmi extra: az idő nagy részében csak szörföl a neten, és azt figyeli, mikről beszélnek az emberek a Facebookon meg a Twitteren. Aztán ezeket a témákat eljuttatja azokhoz, akik valószínűleg erről beszélnének, ha már értesültek volna róluk. Zimmerman azt mondja, az a legfontosabb neki, hogy elmagyarázza ezekről a témákról, miért relevánsak az olvasóknak.

Hogy miért lépett le, arról azt mondta, hogy figyelemhiányos zavara van, ami jól jön neki a szakmában, de ezt nem is lehet hosszú távon csinálni. Az ő munkája volt az a megnyugtató alap, ami hozta a látogatottságot, miközben a többiek mélyebben belemélyülhettek egy-egy témába.

Az új munkahelyét úgy definiálta, hogy egy „anonim anti-Facebook”. Itt pont olyan tartalmat lehet posztolni, mint a Facebookra, de olyan intimebb vagy durvább dolgokat is, amiket oda nem mernének a szülők, nagyszülők, munkatársak, barátok miatt. (Erre eddig sokan gyakorlatilag a Tumblrt használták, ahol a többség beazonosíthatatlan nicknéven van fent.)

John Cook szerkesztő azt írta a Gawker munkatársainak a búcsúlevelében:

„Akárhogy is, meg vagyunk baszva, indul a forgalomkurvulás. DE KOMOLYAN EMBEREK: Neetzan nagy veszteség lesz, de a tehetsége mellett az az egyik oka annak, hogy itt ő hozta azokat a nagy számokat, hogy ő volt megbízva azzal, hogy hozza be a nagy számokat. Ez a stratégia nem változik. Majd találunk másokat, akik majd kiaknázzák a Facebook-algoritmusokban rejlő lehetőségeket, és hozzák a számokat.”