A minőség romlása 2015-ben még nagyobb lesz (...) A [szakképzési programokba] bekerülő gyerekeknek esélyük sem lesz a felzárkózásra, és munkaerő-piacra lépésük a nullával lesz egyenlő. Az elméleti tantárgyak drasztikus megnyirbálása (heti hét órában kell összesen magyart, matematikát, fizikát, kémiát, szakmai elméletet tanítani, a másik ötben testnevelést). El lehet képzelni, hogy ezek a gyerekek milyen teljesítményt fognak nyújtani a következő méréseken.
Elég sötét képet fest a Le Monde diplomatique magyar kiadásában megjelent írás a közoktatásról.
Mindhárom kategóriában Kína teljesített a legjobban, kiemelkedően jó eredménye volt a lengyeleknek és az észteknek, és a környező országok is többnyire jobban teljesítettek nálunk (kivéve a szövegértésben). A magyar eredmény ugye
"A matematika területén az a mítosz is romba dőlt, hogy tehetségeseink nagyon is kiemelkednek. A PISA-mérés szerint a kiválóan teljesítők (5. és 6. szintet elérők) aránya matematikából az OECD-átlag 6,66%, míg a magyar átlag 4,9%. Igaz, Európában mi vagyunk az egyetlenek, akik a matematikai olimpiákon versenybe tudunk szállni az ázsiai országokkal, de ez nagyon vékony réteg (két-három iskolára korlátozódik)."
Hasonló illúziókat oszlatott el a felmérés a természettudományos oktatással kapcsolatban.
Minden kétszázadik magyar diáknak kiemelkedőek a természettudományos képességei (6. szint), az érték nagyjából fele az OECD-átlagnak.
Itt az látszik, hogy mennyi pénzt fordítanak az országok egy-egy diák oktatására évente, és ehhez képest hogyan teljesítettek a matematika felmérésben. Az derült ki, hogy ahol évi legalább 50 ezer dollár (11 millió forint) jut egy diákra, ott jobb eredmények születnek. Meglepő módon a magyar ráfordítás sincs sokkal lemaradva.
A magyar adatoknál torzítja a képet, hogy az iskolarendszer nagyon sok szociális feladatot átvesz, és ezek az összegek is megjelennek az oktatásra fordított pénzekben. Ha a tanulószobák, napközis ellátás stb. forrásait levennénk ebből az összegből, 40 ezer dollár alatti lenne az egy tanulóra fordított forrás.
A Le Monde diplomatique elemzése szerint a magyar iskolák közötti teljesítménykülönbség az egyik legnagyobb Európában, azaz a fővárosi elitsulikba járó gyerekek kiemelkedően jól teljesítenek, a vidéki kisiskolák tanulói sokkal rosszabbul. A magyar közoktatás nem tudja a hátrányokat ellensúlyozni, a különbségek még nőnek a rendszerbe belépő és kilépő gyerekek között.
A cikkben többször esik szó a szegregáció káros hatásáról, és kiemelik, hogy
"nagyon jó példa Hódmezővásárhely, ahol Lázár János polgármestersége idején felszámolták a gettóiskolákat, és az integrált oktatásnak köszönhetően a kompetenciamérések során kimagasló eredményeket értek el."
A cikkben külön szó esik Lengyelország és Észtország teljesítményéről, ahol az oktatás az elmúlt években sokat fejlődött. Például azért, mert
"Tévúton [jár] a mostani kormányzat, amikor azt gondolja, hogy a tantervi szabályozástól és a pedagógusok szigorú ellenőrzésétől jobb lesz a magyar közoktatás teljesítménye. Tanterveink magasan a gyerekek tudásszintje felett húzzák meg a teljesítendő szintet."
Ezt írja az elemzés. Meg olyanokat, hogy
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.