,,Határozottan ki lehet tehát jelenteni, hogy az autokrata vezetési stílus nem felel meg, vagyis elvetendő az oktatási rendszer egészében. Ha itt-ott mégis megjelenik, törvényes eszközökkel fel kell lépni ellene."
- ezt nem más írja könyvében, mint Hoffmann Rózsa közoktatási államtitkár. A könyv persze nem ma íródott, hanem éppen húsz éve. A húsz évvel ezelőtti és a mai Hoffmann Rózsa valószínűleg nem lennének nagyon jóban, ha megismerkednének. Itt vannak a legjobb részek az 1994-es Az iskolaigazgató című munkából.
,,Ám a pedagógusok szuverén, gondolkodó emberek, akiknek saját véleményük van a dolgokról. S ez nem mindig egyezik az igazgatóéval. Ezért nem szeretik, és nem is tudják elfogadni a diktatorikus [sic!] vezetést. Ha ilyennel találkoznak, egy ideig talán elviselik. Kényelemszeretetből vagy az egzisztenciájuk féltése miatt. Ám rövidesen törvényszerűen szembefordulnak vele. Ennek tünetei lesznek a passzivitás a passzív ellenállás, majd a nyílt szembeszállás."
- gondolta régebben Hoffmann. Ma már inkább úgy gondolja, hogy jobb a tanároknak a központi irányítás. De nem az igazgató kezében koncetrálja a hatalmat, hanem országos szinten egyetlen szervezetben von mindent össze: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és Marekné Pintér Aranka alatt.
Nem sokkal a rendszerváltás után Hoffmann még arról beszélt, hogy
,,Demokratizálódó világunk egyre kevésbé tűri a megközelíthetetlen tekintélyeket, az elérhetetlen, bálványszerű vezetőket."
Szerinte akkoriban éppen egy korszerű vezető ismérve az volt, hogy ,,megengedi, hogy kérdezni lehessen tőle, vitázni lehessen vele." Hiszen: ,,Mindez a demokrácia velejárója." De ami ennél is meglepőbb lehet, hogy húsz éve Hoffmann még a diákság aktívabbá tételét pozitív társadalmi változásnak tekintette:
,,Miután hasonló jelenségek a társadalmi közéletben is megfigyelhetők, nem meglepő a diákság közéleti passzivitása. Ám mégsem lehet beletörődni mint megmásíthatatlan ténybe. Mert a beletörődéssel mintegy jóváhagyólag helybenhagyjuk és megerősítjük e negatív társadalmi tendenciát. Az iskolának épp ellenkezőleg, a maga korlátozott lehetőségeivel törekednie kell a jövő jobbá formálására. Hiszen e céltől vezérelve közvetít sok más egyéb olyan pozitív értéket is, amely a társadalomban sajnos néha háttérbe szorul."
Ma ez nincs így, a diákoknak elég viharos a kapcsolatuk az államtitkárral. A 2012. téli diáktüntetéseknek sikerült elérniük, hogy az államtitkártól elvegyék a felsőoktatást és csak közoktatásért felelős államtitkárként dolgozzon tovább.
KI AZ A HOFFMANN RÓZSA?!
MI EZ A KÖNYV?!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.