Kanye West az utóbbi években tervezett néhány cipőt a Nike-nak. A legújabbnak az a neve, hogy Nike Air Yeezy 2 – Red October (magyarul Vörös október). Így néz ki:
A Nike sokáig húzta a premiert, Kanye West pedig kevesellte a neki járó összeget, mivel úgy érezte, hogy ekkora hype-ot még senki sem csinált a Nike-nak, ezért átigazolt az Adidashoz. De a Nike váratlanul, minden előzetes figyelmeztetés nélkül így is piacra dobta a múlt vasárnap, február 9-én. (Kanye később visszatáncolt, és bocsánatot kért a Nike-tól.)
11 perc alatt elfogyott a teljes készlet. Hogy hány pár volt összesen, azt nem lehet tudni, de legfeljebb néhány ezer lehetett. Egy Londonban élő magyar férfi volt az egyik szerencsés, aki nagyot kaszált az üzleten.
„Egy random vasárnap délután épp döglöttem az ágyban másnaposan, amikor láttam, hogy a Facebook csoportok felrobbannak. Mindenki írta, hogy kijött, nyilván rámentem én is, mert tudtam, hogy kurva nagy cash lesz benne (előző Yeezykből kiindulva).”
– mondta. A cipő csak a Nike amerikai és EU-s weboldalain jelent meg, boltban nem árulták. „Kb. megölték volna egymást az emberek” – mondta. Azért sem volt előzetes figyelmeztetés, mert manapság minden limitált megjelenést felvásárolnak az online botok pár másodperc alatt, és kézzel kb. lehetetlen megverni őket.
„Szóval amíg egy hype-olt cipő elfogy akár 1 perc alatt is, ennek kellett 10.”
Amikor rányomott a linkre, akkor már csak 2 méretben volt elérhető, a sajátjában meg egy kisebben, és megszokásból, gondolkodás nélkül a sajátjára nyomott. Az oldal egyébként nem akadt, simán elérhető volt.
Persze a cipőt eleve nem akarta megtartani, fel se próbálta, hogy ne veszítsen az értékéből. Meg akarta nézni, hogy hogyan alakulnak az árak, de túl sokat nem akart várni a továbbértékesítéssel, mert az elején a legdrágább mindig, a sok lemaradt rajongó miatt, aki még nem gondolkodik, és meg akarja venni azonnal.
Nem akarta az Ebay-en árulni, mert ott 10 százalékot be kell fizetni utána, ezért egy sneakeres Facebook csoportban árulta. Ráírt egy srác, akivel találkozott Londonban, és gazdát cserélt a cipő. (Hogy az új tulajdonos szintén eladta-e, nem tudni: „nagy business arc”, szóval lehet, hogy eladja egy kicsivel többért.)
„Kb. 70 ezer forint volt és kb. 700 ezerért adtam el. Az ár, amin eladtam, »jónak« számít, szóval nem volt alkudás. Inkább eladtam pár tízezerrel olcsóbban, mint más, csak megbízható emberrel akartam találkozni, akinek van referenciája. Ilyen értéknél azért sok mindenre képesek az emberek.”
A Red October egyébként nem győzte meg:
„A dizájn nekem alapból nem tetszik, teljesen holdjáró jellege van. Ezen felül szerintem a minőség-ellenőrzés se volt jó: a ragasztó kifolyt itt-ott, a légbuborékon festéknyom volt...”
Az Ebayen egy pár Red Octobert pár 100 ezer forintért, de akár több mint 2 millió forintért is árulnak. Több száz ilyen cipő van, sok köztük a hamisítvány.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.