Egészen mostanáig a maláj gép eltűnéséről szóló elméletek viszonylag kevés figyelmet szenteltek az MH370-es szállítmányára. A gép utas- és nem teherszállító volt, így ez nem tűnt olyan fontosnak. Mígnem pénteken a maláj hatóságok be nem ismerték, hogy a repülő lítium-ion akkumulátorokat szállított.
Ilyeneket használunk a számítógépeinkben és a telefonjainkban is.
A nemzetközi légifuvarozási szövetség, az IATA szerint évente több millió lítium-ion akkumulátort szállítanak légi úton biztonságban. A Malaysian Airlines igazgatója, Ahmad Jauhari Yahya szerint ezért nem is tekintik veszélyes árunak.
Pedig az.
Az amerikai légügyi hatóság, az FAA veszélyesáru-biztonsági irodája tucatnyi, lítium-ion akkumultárokhoz köthető "incidenst" tart nyilván, köztük olyanokat, amikor egy utas tartalékakkuja olvadt meg és gyulladt ki egészen addik, amikor egy postagép fedélzetén tucatnyi akku olvadt össze és gyulladt fel.
De okoztak már tüzeket a gépek saját lítium-ionos akkumulátoriai. Tavaly a Boeing 787-esein történt tűzesetek vizsgálatakor maguk a gyártók is elismerték, hogy nem teljesen értik a spontán leolvadásokat, sem azt, hogy hogyan olvadhatnak össze tüzet okozva a lítium-ion cellák.
Mindenesetre most tüzetesen átvizsgálják a gép szállítóleveleit. Feltételezésük szerint nem zárható ki, hogy az akkumulátorok gyulladtak ki a csomagtérben, és végül ez okozhatta a gép végzetét.
Arra, hogy egy utasszállító nagy tömegben szállítson lítium-ion akkumulátorokat, éppen Malajzia és Tajvan környékén van a legnagyobb esély, itt gyártják ezekből a legtöbbet, és innen szállítják a mobiltelefongyárakba - amelyek közül a legtöbb éppen Kínában van.
Arról, hogy talán mégis inkább elrabolhatták a gépet, itt olvashat. (Via The Daily Beast, The Daily Mail)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.