Bár az elmúlt hónapok egyik legnagyobb diplomáciai sikere volt, hogy Genfben a nagyhatalmak meg tudtak állapodni Iránnal az atomprogram szigorúbb ellenőrzésében, amineki a fejében enyhítettek az országot sújtó szankciókon, azért az európai és amerikai cégek továbbra is csak nagyon korlátozottan üzletelhetnek.
Ezért is volt meglepő, amikor a teheráni Mehrabad reptéren a New York Times egyik újságírója kiszúrt egy amerikai gépet. Nem volt nehéz dolga, elég jól látható helyen állt.
A történetből ennyi az, amit bizonyosan tudunk, hogy a gép Teheránban járt. Hogy miért? Ki utazott rajta?
Rejtély.
A reptéri tisztviselők csak annyit mondtak:
VIP.
Az N604EP lajstromjelű, függőleges vezérsíkján diszkrét, de jól kivehető amerikai zászlóval díszített kisgép a nyilvántartások szerint egy amerikai törpebank, a mindössze tizenhárom fiókot fenntartó Bank of Utah tulajdonában van. De a bank vezetői állítják, hogy nincs közük az esethez.
Ők csak egy rejtélyes befektetőcsoport meghatalmazott vagyonkezelőjeként birtokolják a gépet.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság nem tudja, kié a gép.
Az amerikai pénzügyminisztérium illetékes részlege nem kívánt nyilatkozni, pedig amerikai tulajdonú repülő az engedélyük nélkül nem is repülhetne Iránba.
Már csak azért sem, mert a repülő hajtóművét az amerikai General Electric gyártotta, amerikai technikai eszközöket pedig nem lehet minisztérium engedély nélkül bevinni Iránba.
Az iráni hatóságok sem kívánták kommentálni, hogy miért érkezett Iránba a gép, azt meg pláne nem, hogy kik utaztak rajta. Az iráni ENSZ-nagykövet meg csak annyit mondott, hogy nem tudja, ki utazott a gépen, és talán inkább a tulajdonost kell kérdezni. Ezzel be is zárult a kör.
A repülőgépek szpotolása világszerte népszerű hobbi, így meglepően sokat lehet megtudni arról, hogy merre szokott járni a rejtélyes gép: