Van egy saját elméletem arról, hogy miért ehetetlen bármi, amit a repülőn adnak, és az elméletem nem is túl bonyolult, mindössze két alaptézisből áll.
Elsősorban ugye az ár. Régen kisebb vagyonba került egy repülőjegy, ezért az ember elvárta, hogy jól tartsák, és jól is tartották: volt idő, amikor a Malév-gépek turistaosztályán olyan kaját adtak, amit bármelyik átlagos étterem megirigyelhetett volna, fém evőeszközzel és rendes szalvétával, nem beszélve a korlátlan alkoholfogyasztásról és a dohányzó részlegről a gép hátuljában, ahol a világ legjobb arcai gyűltek össze, különösen transzatlanti viszonylatban. Aztán jöttek a fapadosok, jött a költségcsökkentés, jött az ehetetlen étel.
Másodsorban ugye Oszama Bin Láden. A 9/11-es merénylet után minden repülőgép minden utasából potenciális terrorista lett. Biztos észrevették, hogy azóta megszűnt a repülőgépeken a nagy jövés-menés, kvaterkázás, és míg régen kifejezetten kérték az utasokat, hogy időnként álljanak fel és mozogjanak, nehogy a végén még trombózist kapjanak, mostanában inkább arra próbálják rávenni őket, hogy maradjanak nyugodtan a seggükön, lehetőleg bekapcsolt biztonsági övvel. A nagy evés-ivás pedig nagy vécére járkálással párosul, ezért ha nem adnak kaját, vagy csak valami vacakot adnak, a folyosók forgalmát is csökkentik.
Az én saját gyártmányú elméletem persze a fasorban sincs ahhoz képest, amivel a hivatásos repülőgépétel-történészek, szakácsok és kutatóintézetek képesek előállni. Az Atlantic most közölt egy kimerítő cikket a témáról, nemzetközi szakértők bevonásával. Íme a legfontosabb megállapítások:
Ezeknek a problémáknak egy részére szerencsére már megoldás is született, az más kérdés, hogy a légitársaságok figyelembe veszik-e a tudományos eredményeket, vagy ott spórolnak tovább, ahol tudnak: az ételen.
A szárazságra például a híres francia szakács, a párizsi Le Grand Véfour legendás séfje, Raymond Olivier már a hetvenes években kitalálta az ellenszert: az úgynevezett nedvességet. A repülőn egyszerűen szószos ételeket kell felszolgálni, állította Olivier, és egy francia légitársaság felkérésére össze is állította az ideális menüt: boeuf bourguignon (burgundi marharagu); coq au vin (kakas borban), és borjú tejszínes mártással. Nagyjából ennyi.
Néhány éve a német Fraunhofer Intézet még azt is megvizsgálta, hogy melyik ízt milyen levegőnyomáson érezzük intenzívebben, és arra jutott, hogy a különleges ötödik ízt, a paradicsomban bőven megtalálható umamit a repülőn jobban érezzük, mint a többit: talán ez indokolja, hogy a magasban jobban fogy a paradicsomlé és a Bloody Mary, mint a földön.
És végül a tudományos kísérletek eredményeiből kikövetkeztethető talán legfontosabb tanulság: a repülőn felszolgált ételt érdemes erőteljesebben fűszerezni.
További érdekességek az Atlantic cikkében.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.