Hogyan utáltassuk meg a gyerekekkel egy életre a világ legérdekesebb dolgait?

oktatás
2014 május 23., 14:05

Kedves Gyerekek!

Az a helyzet, hogy a felnőtteknek van egy nagy közös titkuk, amit soha nem árulnának el a gyerekeknek, inkább megvárják, amíg felnőnek, és rájönnek maguktól. Ha ezt olvassátok, akkor már biztos tudtok olvasni, úgyhogy én most megszegem ezt az íratlan titoktartási fogadalmat, és elárulom a Nagy Közös Felnőtt-titkot: az iskola egyetlen célja, hogy egy életre megutáltassa veletek mindazt a csodát, amit az emberiség legnagyobb elméi kitaláltak, felfedeztek és megalkottak, aztán számon kérje és leosztályozza, amit sikerült megutáltatnia. (Amit az iskolának mégsem sikerült egy életere megutáltatnia veletek, azzal fogtok később felnőttként foglalkozni.)

Ennek a célnak az eléréséhez az iskolának semmi sem drága: az oktatási rendszer gátlástalanul használja az olyan jól bevált és bizonyítottan hatékony eszközöket, mint a halálra untatás, a megfélemlítés, a nevetségessé tétel, az alaptalan számonkérés, a tekintélyelvű fegyelmezés, az egyéni és a csoportos manipuláció, a tanári inkompetencián és nemtörődömségen alapuló igazságtalanság és a nyilvános megalázás.

Az iskola elsősorban mégis arra tanít, hogy a világ csupa felesleges és érdektelen dologból áll. Mi sem megfelelőbb ennek az alaptételnek a bizonyítására, mint a frissen indult videotanar.hu, amely az általános iskola felső tagozatosainak szánt oktatóvideókon igyekszik megutáltatni a legkülönbözőbb csodákat az irodalomtól a zenén át a matematikáig. Lássuk be: teljes sikerrel.

Kedves Felnőttek!

Időutazásra vágynak? Indítsák el az alábbi (ingyenes!) oktatóvideókat, csukják be a szemüket, és máris visszakerülnek gyerekkori sikereik, kreatív kiteljesedésük és tudásszomjuk kielégítésének legfontosabb helyszínére: az iskolapadba.

Irodalom

Matematika

Ének-zene

Kémia

Informatika

Megvolt? Akkor íme 10 pontban a tökéletes oktatóvideó receptje:

  1. Ha oktatóvideót készítesz, soha ne látszódjék az arcod. Soha. Az emberi arc az egyik legfontosabb metakommunikációs eszköz, vigyázz rá, hogy még véletlenül se lássák meg a gyerekek. Elvégre tanár vagy, nem bohóc.
  2. Készíts egy vázlatpontokból álló prezentációt, és miközben bemutatod, fahangon olvasd fel. Így a tanítványaid egyáltalán nem arra figyelnek majd, amit mondani akarsz, hanem hogy mit hagysz ki abból, ami oda van írva, vagy hol bakizol. Hidd el, a gyerekek hálásak lesznek érte.
  3. A hangfelvétel készítésekor ügyelj arra, hogy olcsó mikrofont használj, így a hangod pont olyan lesz, mintha egy mustáros tubusból beszélnél. Ezen jót nevetnek majd a gyerekek, és az oktatásban fontos a humor.
  4. A legunalmasabb tananyagot is érdekessé teheted teljesen oda nem illő videóbevágásokkal. Ha például az ifjúsági irodalomról beszélsz, tökéletes lesz egy semmitmondó jelenet a Disney-féle Micimackóból. Az legalább mozog, nem úgy, mint a könyv.
  5. Az oktatásban fontos a precizitás, úgyhogy semmit ne nevezz emberi nyelven, viszont minden szót definiálj szakszerűen. SZÖVEGSZERKESZTÉS: SZAKASZFORMÁZÁS, OLDALBEÁLLÍTÁS című előadásodat például rögtön így kezdd: “Mi is az a szakasz? A szakasz a dokumentum egy formailag összetartozó része.” Ezt később dolgozatban kérd számon. Ha nem tudja, egyes.
  6. Bármit próbálsz megtanítani, fontos, hogy már a témád címe is a lehető legunalmasabb legyen. Ha a hangszerekről beszélsz, a videódnak semmiképpen ne azt a címed add, hogy “Mitől szól az oboa, és miért fafúvós a szaxofon?”, hanem azt, hogy “Hangszerek, hangszercsoportok”, ha pedig elvben izgalmas kísérleteket végzel, a “Kémiai változások: az égés, a közömbösítés, a gáz- és csapadékképződés példáján” az ideális cím.
  7. Matematikai példáknál ügyelj arra, hogy a gyerekektől korban és érdeklődésben a legtávolabb álló példákkal szemléltess: a törtek tanításakor a “Nagymama egy 8 szemes “levél” gyógyszerből már hármat beszedett” a tökéletes szituáció az érdeklődés felkeltésére. Végül is minden gyereknek van egy beteg nagymamája. Vagy volt (ezt ne boncolgasd!)
  8. Akármiről is beszélsz, a mókusok szaporodásától a 2. világháborúig, előadásodat mindig kezdd úgy, hogy “Az őskorban”, és mindig azzal fejezd be, hogy “végezetül”. Garantált a siker, főleg a 11-14 évesek körében.
  9. Ha illusztrálsz, soha ne az legyen a képen, amiről szó van. Ha mégis az van, álcázd! Amikor például a lantról beszélsz hosszasan, ügyelj rá, hogy a szemléltető képen legyen néhány hárfa meg gordonkaszerű dolog is, és még véletlenül se derüljön ki, melyik a lant. A gordonkaszerű dolgokról már nem is beszélve.
  10. Teljesen érthető, hogy a netről töltögetsz le béna illusztrációt a tananyaghoz. Cserébe ne csodálkozz, ha a gyerekek ugyanezt teszik dolgozatíráskor.

Végezetül: Kedves Tanárok!

A felső tagozatos gyerekek nem hülyék. Pontosan tudják, hogyan kell érdekes, informatív és mégis népszerű videókat készíteni. Onnan tudják, hogy rengeteg ilyen videót néznek, aztán az ügyesebbek készítenek is egy csomót. Tessenek felmeni a Youtube-ra, és nézelődni. Meg tetszenek majd lepődni, és biztosan sokat tetszenek majd tőlük tanulni.

Amúgy a gyerekeknek is van egy Nagy Közös Titkuk: a 126. GTA-végigjátszás rettenetesen, kibírhatatlanul, fájdalmasan unalmas. Jobb híján nézik. A gyerekek imádnának egy jó videót a mókusok szaporodásról vagy a 2. világháborúról. Csak kellene valaki, aki meg tudja csinálni. Sok sikert!

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.