Az elektromos illetve konnektorról is tölthető hibrid autók ugyan nem füstölnek, nem mérgeznek használat közben, viszont egyelőre nagyon drágák. Egy hasonló tudású benzines vagy dízel kocsihoz képest másfélszer-kétszer drágábbak, feláruk még olcsóbb üzemeltetésükkel együtt sem valószínű, hogy megtérül. Ezért a vásárlási kedv serkentésére világszerte számos fejletlen, liberális demokráciában nem csak készül a helyi Jedlik Ányos terv, hanem már évek óta - hűbelebalázs módjára - ösztönzőkkel, konkrétan akár pénzzel támogatják a környezetbarát egyéni autózás gyors terjedését. Persze nem arra kell gondolni, hogy aki vesz egy villanyautót, kap hozzá egy zsák pénzt, a támogatás mértéke nemigen terjed tovább sehol annál, mintha egyszerűen elengednék a járművásárlással kapcsolatos adókat.
Viszont ahogy az autógyártók egyre jobban belemelegszenek a villamosításba, úgy jönnek sorra azok a kocsik a piacra, amikre már nehezen indokolható az ösztönző támogatás. Egy szárnyas ajtós, karbonvázas, 357 lóerős BMW i8 hibrid sportkocsi vagy egy 416 lóerős Tesla S megvásárlásához támogatást adni? Nem vall épp nagyfokú szociális érzékenységre a kormányzat részéről.
Kaliforniában ezért került a helyi törvényhozás elé a javaslat, hogy az eddigi általános támogatás (2500 dollár az elektromos autókra, 1500 a konnektoros hibridekre) helyett jövedelemfüggő ösztönzőrendszert vezessenek be. A 2500 dolláros támogatás (ha tetszik, segély) ugyanis eddig négyötöd részben olyan háztartásokhoz került, amelyek évente 100 ezer dollárnál is nagyobb bevétellel gazdálkodnak.
A gyönyörű, fantasztikusan gyors és erős Tesla Model S, az ikonikus amerikai luxus-villanyautó alapára 71 ezer dollár. A Teslára még évi 7500 dollár szövetségi adókedvezmény is jár. A Tesla-vásárlók több mint 50%-ának háztartása évi 300 ezer dollár feletti jövedelemből gazdálkodik.
Mindez forintra átszámolva: egy Tesla S alapára kb. 17 millió forint. Erre kapnak az amerikai vásárlók kb. 1,8 millió forint SZJA-kedvezményt a szövetségi kormánytól, plusz kb. 600 ezer forintot Kalifornia államtól. Ezt a 2,4 miliós támogatást több mint fele részben olyan polgárok kapják, melyek háztartása évi több mint 70 millió forint jövedelemből él. Valahol egy George Dozsa már bizonyára feni a kaszát.
Kevin de León, helyi szenátusi demokrata képviselő (aki a szabad fegyvertartást és lőszervásárlást korlátozó, elbukott javaslatairól vált híressé korábban) törvényjavaslata szerint jövedelmi helyzettől függően járna a támogatás, 60 ezer dollár alatti éves bevétel mellett használtautó-beszámítás esetén 4000 dollár egy új elektromos autóra. További támogatást kapna az a villanyautó-vásárló, aki erős légszennyezettséggel terhelt körzetben lakik és ott csökkentené a szennyezést egy füstmentes új kocsival régi benzintemetője helyett.
Az új szabályozás célja, hogy ne csak a felső középosztály számára jelentsen valós alternatívát a villanyautó. Fura hely ez az Amerika: miközben folyton rekordot döntenek a túlmotorizált kisteherautók és hobbiterepjárók eladásai, párhuzamosan azt is komolyan gondolják, hogy jobb volna, ha minél többen elektromos autóra váltanának. Ki érti ezt. A törvényjavaslatot a szenátus már megszavazta, várhatóan augusztus 31-én lép életbe az új ösztönzőrendszer Kaliforniában.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.