90 milliárdra büntetne az EU, nem hagyjuk

Az Európai Bizottság már több mint fél éve vizsgálódik aszfaltügyben Magyarországgal szemben. Az a bajuk, hogy 2007 óta úgy írt ki a kormány útépítésekre közbeszerzéseket, hogy előírta, a pályázóknak 50 kilométeren belül aszfaltkeverő üzemmel kell rendelkezniük. A bizottság szerint ez túl szigorú kritérium volt, kizárták vele például azokat, akiknek mobil aszfaltkeverőjük van.

Magyarország kezdettől élesen vitatta, hogy ez jogos eljárás-e, és feltűnő volt, hogy ebben az esetben elég nagy egyetértés volt itthon, hogy Brüsszel kötekedése ebben az esetben túlzó. Például azért, mert több más uniós tagállamban is alkalmaznak hasonló pályázati kritériumokat, ráadásul a tendereken győztes cégek listáján látszik, hogy a külföldi útépítők egyáltalán nem jártak rosszul ezzel a rendszerrel.

Brüsszel eredetileg 600 milliárd forintnyi közbeszerzést talált problémásnak, végül csak 360 milliárdnyi akadt fenn a szűrőjükön. Erre viszont igen magas, 25 százalékos korrekciót vetettek ki, és így jött ki a 90 milliárdos büntetés.

A korrekció azt jelenti, hogy ezt a pénzt visszavonják a már megítélt építkezésektől, viszont másik, új pályázatokra még le lehet hívni. Csakhogy az idő repül: 2015 végére meg kell épülnie mindennek, addig el kellene számolni ezzel a pénzzel. Márpedig a hátrelévő alig több mint egy év alatt megpályáztatni, engedélyeztetni, tervezni, felépíteni és elkönyvelni 90 milliárd forintot egyszerre Brüsszelben és Budapesten elég reménytelennek tűnik.

Ezért a magyar kormány nem akar belemenni a 90 milliárdos korrekcióba, és Lázár János meghallgatást kért Brüsszelben.

Az ilyen büntetéseknél két lehetőség van a kormányok előtt: megegyeznek valamekkora korrekcióban a bizottsággal, vagy perre mennek az EU bíróságán. Ha a pert megnyerik, akkor semmit se kell fizetniük, ha elvesztik, akkor viszont bukják a teljes pénzt. A magyar kormány magabiztosan állítja, hogy az aszfaltos pert biztosan megnyerné. Csakhogy nem lenne ítélet 2016 - 2017 előtt. És akkor már nem lehetne elkölteni ezt a pénzt.

Az aszfaltügy érdekes belpolitikai vetülete, hogy készült egy törvénytervezet a nyárón, ami alapján 15 százalékos különadót akart a kormány megfizettetni hét évre visszamenőleg az útépítéseken nyertes cégekkkel, hogy így vegyék vissza az EU-s büntetést. Az adó érzékeny érintette volna többek között a Közgépet is, és ezért a jobbos sajtó is élesen tiltakozott ellene. Egyelőre nincs hír arról, hogy a különadót tényleg kivetnék-e, de most hogy az EU büntetni akar, lehet, megint előkerül a téma.