Az Európai Bizottság hétfőn adott ki közleményt arról, hogy jóváhagyta azt a 97 millió eurós támogatást, amit a magyar kormány EU-s pénzből akart adni az indiai Apollo Tyres gumiabroncs-gyárnak annak érdekében, hogy a cég üzemet nyisson Gyöngyöshalászon.
Sokáig kérdéses volt, hogy a multi Magyarországot vagy Szlovákiát választja-e, most valószínűleg a hatalmas támogatás miatt is döntöttek Magyarország mellett. A 97 millió eurós (nagyjából 30 milliárd forintos) támogatás azt jelenti, hogy a 975 új munkahelyet nyitó cég így munkahelyenként 30 millió forintot kap a magyar államon keresztül az EU-tól.
Azt, hogy a cég Magyarországon nyit gyárat, a Portfólió szerint a szlovák lapok már május óta tényként kezelik, többször megírták, hogy Szlovákia elveszítette az 500 millió eurós beruházásért vívott csatát Magyarországgal szemben.
Itthon viszont egyáltalán nem büszkélkedett ezzel a kormány, hétfőn sem kormányzati forrásból, hanem csak az Európai Bizottság közleményéből derült ki, hogy Magyarországon nyílik a gyár.
A titkolózás oka talán az, hogy - ahogyan a hvg emlékeztet - a Heves megyei Fidesz 2008-ban még ellenezte, hogy az Apollo Tyres Magyarországra jöjjön. Ebben az évben Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök beszélt a beruházásról Új-Delhiben, a Heves megyei Fidesz pedig rögtön helyi népszavazás szervezésébe kezdett, mondván, a környék már nem bír el egy újabb környezetszennyező üzemet. Akkor a cég végül a zöldmezős beruházás adminisztrációs nehézségei miatt lépett vissza az üzlettől.
Hogy most miért döntött mégis Magyarország mellett, azt valószínűleg a hatalmas támogatás is indokolja. A 97 millió euró itthon letelepülő multiknál nem számít kimagaslónak, a kecskeméti Mercedes-gyár 111 millió eurót kapott, a rácalmási Hankook gumigyár pedig 92 milliót, de mind a Mercedesnél, mind a Hankooknál több mint 3000 ember dolgozik, az Apollónál meg csak 975 fog.
Bár 2008-ban még nagyon környezetszennyezőnek találta a gumiabroncs-gyárakat a Fidesz, a mostani kormány gyakorlatilag éveken belül az EU gumiabrocs-gyárává teszi az országot. A Hankook Rácalmáson, a Bridgestone Tatabányán fejleszt, a francia Michelin Nyíregyházán gyárt, a Sumitomo pedig logisztikai bázist épít Magyarországon. A hvg becslése szerint így éveken belül elérhetjük, hogy az EU gumiabroncs-termelésének 10 százalék fölötti része Magyarországról kerül ki. Ez azt is jelentené, hogy a világon 100 járműből majdnem kettőn magyar gumi lesz. (hvg, Portfólió)
(A címlapi képen az Apollo vezetősége látható, a turbános férfi a vezérigazgató. A kép forrása a cég egyik brosúrája.)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.