Nincs már Elektromos Autó, csak Autó, ami esetleg elektromos

Villanyautó
2014 október 05., 08:32

Aki nem tőrőlmetszett, virtigli autóbuzi (mint én), annak elmondom, hogy minden évben két nagy autókiállítás van Európában. Egy tavasszal Genfben, egy pedig ősszel, egyik évben Párizsban, a másikban Frankfurtban, felváltva. Most épp Párizs van soron, ott tapasztaltuk meg, hogy mennyire nem hívószó már az, hogy "elektromos".

Két-három éve egyértelmű, hogy az autókban az elektromos hajtáslánc önmagában elvesztette újdonságértékét. A párizsi villanyautós pavilonban (az egyik csarnok a 8 közül), ahol egyébként ki is lehetett próbálni az elektromos járműveket, akkora volt az embervákuum a sajtónapokon, hogy én éreztem kényelmetlenül magam, amikor elővettem a fényképezőgépet:

Pang az elektromos pavilon a Párizsi Autószalonon
photo_camera Pang az elektromos pavilon a Párizsi Autószalonon

Ez meg itt egy kép arról, amikor az autók Mekkájában egy fodballlista átveszi új autóját (ami mellesleg egy hibrid):

Zlatán Ibrahimovic autót vesz Párizsban
photo_camera Zlatán Ibrahimovic autót vesz Párizsban

Önmagában az elektromos hajtás 2014-ben már nem érdekes. Persze nem arról van szó, hogy az elektromos hajtás ne terjedne irdatlan tempóban, egyszerűen csak odaért az autóipar, hogy már a sorozatgyártású modellek része lett, vagy önállóan, de inkább egy hibridrendszer elemeként a lítium-akku és a nagy teljesítményű villanymotor. Az új Lamborghini modell, a 910 lóerős Asterion (610 lóerő V10-es benzinmotor plusz egy 300 lovas villamos masina) 50 kilométert tud megtenni csak villannyal, ami ugye pont elég ahhoz, hogy a hoteltől az Oscar-gála helyszínéig füstmentesen menjen a celeb.

Lamborghini Asterion, 910 lóerő, egyharmadrészt villannyal
photo_camera Lamborghini Asterion, 910 lóerő, egyharmadrészt villannyal

A VW Passat legújabb, nyolcadik generációjában is egyszerre mutatkozott be a GTE jelzésű konnektoros hibrid a többi változattal. A kicsi, 1,4 literes, 156 lóerős turbós benzinmotor minimális fogyasztással viheti a Passatot az Autobahnon, a városba érve pedig átveszi a hajtást a 115 lóerős villanymotor, így rutinszerű, átlagos európai napi használatban tényleg nem elképzelhetetlen a két (2) literes százkilométerenkénti átlagfogyasztás. Ehhez jön még pár kWh a konnektorból, ami ugye Németországban már egyre nagyobb részben, néha fele arányban a Napból jön, tehát még erőművi füstöléssel sem jár.

VW Passat GTE konnektoros hibrid
photo_camera VW Passat GTE konnektoros hibrid

A kizárólag elektromos hajtás, amíg meg nem valósul valamelyik a sok, évek óta ígéretesnek kikiáltott, mindazonáltal évek óta egy helyben topogó új akkumulátor-technológiai fejlesztésből, egyelőre megmarad a tisztán városi autózásra. A Toyota a fura kis i-Road-dal kápráztatta el a nagyérdeműt Párizsban. A hátsókerék-kormányzású, kétüléses kis izében - Európában két évvel a Renault Twizy után - főleg az az érdekes, hogy a világ legnagyobb autógyártója elhatározta, ez bizony piacképes:

link Forrás

Ráadásul Párizs utcáin negyedik éve a közösségi közlekedés bárki által használható eleme az elektromos autó-megosztó rendszer, az Autolib. A szalonra tartva, a villamosmegállóban csattintottam ezt az elmosódott képet egy ütött-kopott, láthatóan folyamatosan használt Bolloré kisautóról, amin épp fordul be a sarkon. Ezeket a kocsikat bárki elviheti az utcai töltőpontokról ugyanazzal a chipkártyával, amire a villamosbérletét is tölti a párizsi lakos. Nem scifi, hároméves valóság!

A tömegközlekedés része Párizsban az Autolib elektromos kisautó-kölcsönzője
photo_camera A tömegközlekedés része Párizsban az Autolib elektromos kisautó-kölcsönzője

Még 4-5 éve is kis, műanyagkasztnis, láthatóan életképtelen egyetemi fejlesztések vagy autós háttéripari tanulmányok adták az elektromos kiállítási tárgyak zömét az autószalonokon. Mára teljesen háttérbe szorultak, az autóipari fejvadászokon vagy apró új ötleteket kereső nagyipari fejlesztőkön kívül senkit nem érdekelnek, a közönséget teljesen hidegen hagyják azok a kocsik, kocsikák, amiről az előző évtizedben még azt hittük, ők a jövő.

Elektromos fél-protoípus egy noname fejlesztőtől Párizsban. Még a kiállításon is szerelni kell
photo_camera Elektromos fél-protoípus egy noname fejlesztőtől Párizsban. Még a kiállításon is szerelni kell

Az elektromos autózás első hőskora akkor zárult le, amikor több mint száz éve kiderült, hogy a benzin energiasűrűségével nem tud lépést tartani az akkumulátorok technológiája. A második hőskornak, amikor az emberiség rájött, hogy annyira telefüstölte a légkört, hogy muszáj tovább foglalkoznia ezzel az energiatárolási problémával - most lett vége. Önmagában többé már nem újdonság, nem hírértékű dolog, ha valamit villany hajt. Megjöttek a megvásárolható, valóban használható, igazi garanciával kínált szériamodellek, amik valós alternatívát jelentenek, amikor a (nyugat-)európai polgár lecseréli a 3-5 éves dízel vagy benzines Golfot, Passatot, A6-ost, vagy Smartot. Nincs már "új elektromos modell" vagy "új hibridmodell", csak "új modell" van. Egy korszak elkezdődött, egy korszak véget ért az autóiparban.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.