Közszolgálati csatorna vagyunk, helytelen lenne, ha a kormány irányítana bennünket

Az interjú előtt persze rákerestem Colin Burns BBC-s igazgatóra a Google-ben. Az első találat a csatorna oldalára mutat. Itt nem csak azt írják le, hogy neki mi a pontos feladata, és mennyi pénzt keres, de évekre visszamenően letölthető valamennyi céges szállodafoglalása. Még az is fenn van, hogy mikor, honnan, hova, és mennyiért utazott vonattal.

Egy kicsit máshogy megy ez, mint itthon.

"Van egy karta, amit 10 évente kiad nekünk az uralkodó. Ez egyfajta garancia a függetlenségünkre, hogy csak a felügyelőbizottságunknak kell elszámolni, és másnak nem. Így lehetünk független az épp aktuális kormánytól, ami nagyon fontos. Közszolgálati csatorna vagyunk, nem állunk a kormány irányítása alatt."

Ezt mondja a brit kormány és a BBC viszonyáról Burns, a közszolgálati csatorna kreatív igazgatója. Saját munkájából a kormányzati kapcsolattartásra azt az ördögi példát tudja hozni, hogy amikor egy gyerekek számára készülő tanulós alkalmazást fejlesztettek, akkor volt konzultáció a tantervvel foglalkozó állami intézmények munkatársai és kollégái között. Persze az állam semmibe sem szólhatott bele.

Helytelen lenne, ha a kormány bármilyen módon irányíthatná a BBC-t. Függetlennek és pártatlannak kell lennie, ez a legfontosabb alapelv

- mondja Burns, akin érezhető, hogy nem teljesen érti: miért olyan fontos ez a téma nekünk. Már az interjú előtt elmondta, hogy nem ismeri a magyar közmédia és politika viszonyait, felesleges erről kérdezni.

Colin Burns - Fotó: Botos Tamás

A saját függetlenségükről, a közszolgálatiságról viszont nagyon szenvedélyesen beszél. Azt mondja, hogy számára a kollégái elkötelezettsége ellensúlyozza a hatalmas szervezet miatt adódó hátrányokat.

"A BBC meg elképesztően nagy, 16 ezer munkatárssal. Nagyon nehéz volt először egy ekkora szervezetben. A dolgok néha tovább tartanak, mint szeretnénk. De közben, aki a BBC-nél dolgozik borzasztóan elkötelezett. Ezeknek a szakemberek a nagy része a piacon több pénzt kereshetne. Azért jöttek a BBC-hez, mert szenvedélyesen hisznek a közszolgálatiságban, fontosak nekik az elveink. Ilyen hitet a piacon működő cégeknél nem nagyon találni. Ez tudja feledtetni, hogy néha körülményesebb egy döntés, mint egy kisebb vállalatnál."

A cég más logika szerint működik, mint azok a médiavállalkozások, amik a piacon működnek, és reklámbevételekből próbálnak megélni. A BBC-t előfizetési díjakból tartják fenn. Nekik nem az a legfontosabb, hogy hány oldalletöltést tudnak összehozni naponta.

Burns azt mondja, hogy a legfontosabb mérőszám az elérés.

"Aki előfizet, az joggal várja, hogy elérhető és használható legyen a szolgálatatás. A televízióval az előfizetők 97 százalékát érjük el, online viszont csak 60 százalékot. Egyik fontos célunk, hogy ezt a 60 százalékot jelentősen megnöveljük."

Itt persze nem a magyar piacról ismert léptékekről van szó. A BBC valamilyen szolgáltatásával, beleértve a tévét, rádiót, és az online dolgaikat havonta 250 millió embert érnek el.

A legnagyobb gondjaik pont az internettel vannak.

"Ott van a Buzzfeed, a Vice és a többiek. Ők jobban tudják megszólítani a fiatalokat, és azokat, akik a digitális világban otthonosan mozognak. Tanulnunk kell tőlük, mert tisztában vagyunk vele, hogy ezen a téren hiányosságaink vannak."

A BBC-t inkább 35 feletti férfiak nézik. Burns azt mondja, ezen kell változtatni, hogy a 60 százalékos online elérés közelítse a tévé 97 százalékát.

"Az a cél, hogy az online tartalmunkat se csak az idősödő fehér férfiak nézzék, hanem egy jóval szélesebb réteg."

Azt mondja, hogy ebben a Radio 1 csatornájuk szép eredményeket ért el, de a 6-7 éves designt is le fogják cserélni. Nem lesz divatosabb az oldal, de korszerűbb, az biztos.

A hatékonyság szerinte egyébként is fontosabb szempont, mint a szépség. A kedvenc weboldala például az easyjet jegyfoglaló siteja. Gyakran használja, és szerinte arra tökéletes, amire neki szüksége van.

A BBC számára az is nagy változás, hogy már

látogatóik fele jön valamilyen mobil eszközről,

tabletről vagy telefonról. Az elmúlt 18 hónapban 10 százalékot emelkedett ez az arány. Így már minden tervezésnél az első, hogy mobilon jól nézzen ki, használható legyen, az asztali gépek szempontjai csak ezután következnek.

De hát nem is reszponzív az oldal...

Nem értem, hogy lehetnek ilyen ambiciózus terveik, mikor a bbc.com alapvető funkciókat sem hoz. Gyorsan kiderül, hogy amit mi Magyarországon látunk a BBC-ből online, annak kevés köze van ahhoz, amit az Egyesült Királyságban csinálnak.

Colin Burns - Fotó: Botos Tamás

A közszolgálati (belföldi) BBC-nek sokkal több erőforrása van az előfizetői díjakból, mint a nemzetközi kiadásnak. Nekik külön költségvetésük van, reklámokból és más hagyományosabb médiás bevételekből élnek. Kevesebb a pénz, ezért tud az oldal is kevesebbet.

A BBC-nek nem csak technológiai szempontból kell összekapnia magát. A már említett Buzzfeed és Vice külföldi, például szíriai vagy ukrán tudósításai is bőven rávertek az ezeknél a szerkesztőségeknél jóval több erőforrással és kiterjedtebb hálózattal rendelkező BBC-re. Burns láthatóan tisztában van ezzel.

"A tartalom nem az én asztalom, de az világos, hogy egyre több feladatunk van, de közben több pénzünk nem lett. A többfelé oszló erőforrásokból persze nehezebb mondjuk ugyanannyi embert a helyszíneken tartani. Jó esetben az erőforrások szűkössége rákényszerít bennünket, hogy kitaláljunk valami jót. Óriási közönséget érünk el, meg kell próbálunk rávenni őket, hogy jobban vegyenek részt. Az olvasói tartalom jó megfejtés lehet nekünk."

Redefine néven szervezett nemzetközi design konferenciát Budapesten a Prezi, ők hívták meg előadónak a BBC kreatív igazgatóját, Colin Burns-t, akivel az Uránia moziban beszélgettünk.