Engem az inspirál, ha rövidfilmet készíthetek - Interjú Juan Pablo Zaramella argentin filmrendezővel

interjú
2014 december 06., 16:41

Juan Pablo Zaramella kisjátékfilmjeinek egyik inspirációs forrása az argentin képregényes tradíció. Az Operában című kisfilm is egy geg, amiben egy kórus sírásra fakaszt egy egész csapat operakedvelő gyurmabábot.

Mit gondolsz a közönségről?

Ugyan már! Soha nem gondolok a közönségre…, de ez vicces kérdés, mert általában viszont azt a visszajelzést kapom, hogy a filmjeim kifejezetten gyerekfilmek. Imádják a gyerekek, pedig igazán nem kifejezetten nekik készítem őket. Az egyszerű formák és mozgások, a hangok és az animáció együttese egy csomó gyereknek nagyon tetszik. Meg az is igaz, hogy a történeteim nagyon egyszerűek és könnyű őket megérteni. Szeretem ezeket az egyszerű történeteket, pedig akár bonyolultabb dolgokat is el lehetne mesélni.

És miért rövidfilmek ?

Szeretem ezt a formát. A formai köttöttségek ösztönöznek arra, hogy maradjak a rövidfilmeknél. Argentínában pedig sokan bátorítanak arra, hogy kezdjek bele egy nagyjátékfilmbe. A pénz persze nagyobb lenne, mert több forrás elérhető a nagyjátékfilmekre, de a rövid formában való gondolkodás nagy energiát ad nekem. Egy nagyfilm túl hosszadalmas lenne, nincs meg az a kötöttség, mint a rövidfilmnél, ahol arra vagyok kényszerítve, hogy kevés elemmel dolgozzak. Az eredmény teljes egészében tőlem függ, ez is nagyon fontos, ezért maradok a rövidfilmnél.

De azért elképzelhető, hogy valamikor csinálsz egy nagyjátékfilmet ?

Először azt akarom, hogy legyen a kezeben egy nagyon jó történet. Nem egyszerű megírni egy nagyjátékfilmet. Egyébként van már egy megírt forgatókönyvem, ami egy előző rövidfilmem ötletére épül. De már nem vagyok benne biztos, hogy akarok vele foglalkozni, mivel a rövidfilm nagyon jól működött, nem akarom mégegyszer ugyanazt az ötletet ellőni. Egy producer nyomására fejlesztettem a történetet, egy éven keresztül írtuk, pedig még egy társforgatókönyvíróval is együtt dolgoztam rajta. Elég jó történet, de az a helyzet, hogy azt érzem, hogy újra 10 évvel ezelőtt vagyok, pedig valójában már művészileg máshol járok. Arra jöttem rá, hogy jobban szeretek új dolgokat felfedezni. Ez a nagyjátékfilm, 3 vagy 4 évet is elvenne az életemből, szóval olyannak kell lennie, amit biztosan meg akarok csinálni.

És mennyien csinálnak animációs filmeket Argentínában?

Az a helyzet, hogy független animációs rendezőből kevés van. Van egy pár animátor, akik nagy cégeknek és olyanok is akik külföldre dolgoznak. De amerikai cégek és reklámfilmek is adnak munkát. Én is alkalmanként vállalok ilyeneket, hogy aztán legyen lehetőségem a saját filmjeimre koncentrálni. Néha pedig akkora szerencsém van, hogy kapok lehetőséget arra, hogy pénzért, teljesen szabadon dolgozhassak.

Hogy jött a stop motion ötlete ?

Ki akartam próbálni, hogy működik a stop motion bábokkal, de aztán észre vettem, hogy szinte senki nem dolgozik pixillációval (képkockánként rögzített filmanimációs technika) és nekem pedig egyrészt sokszor ez kellett a legjobban az atmoszféra megteremtéséhez, másrészt pedig örültem, hogy kevesen használják. Szóval a technika maximális kihasználása bátorított arra, hogy ebben az irányban folytassam a munkát. Szerencsére sok fesztiválon jól fogadják a filmjeimet.

Mik a tapasztalataid a crowdfundinggal?

Különös. Nagyon nehéz megszerezni az elegendő pénzt a filmjeimhez, az első ilyen kampány során éppen ezért nagyon kevés pénzt kértünk, de annyi pont bejött, hogy el tudjuk kezdeni a filmet. Dél-Amerikában nagyon a helyén kell kezelni a crowdfunding finanszírozást… Természetesen nem kérhetem el a teljes büdzsét, csak egy kis részét. Ez az új film is ötvözi majd a stop motiont egy másik technikával. Animált színészeim lesznek. Onión lesz a címe, de előre szólok, hogy semmi köze a történetnek a hagymához. Egy darab hagyma nem lesz a filmben. Az élő szereplős részeket már felvettem, hamarosan elkezdjük az animációt is. Az egészet 15 percesre tervezem, ami a többi filmemhez képest nagyon hosszú, ez eléggé limit nekem. A történet lényegét el tudom mesélni ennyi idő alatt.

És egyébként mit gondolsz az argentin animációról?

Természetesen mindenki más, különböző technikákkal és nyelvvel dolgozunk. Rám nagy hatással van az argentin humor és az argentin képregények, amik igazán humoros illusztrációk. Ez a vonal még gyerekkoromból jön, a képregényrajzolók és az illusztrációk. És természetesen az európai animáció is nagy hatással van ránk.

Az interjú az Anilogue Animációs Filmfesztiválon készült 2014 november végén Budapesten.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.