Svédországban évtizedek óta kimondott cél, hogy a közlekedési balesetekben elhunytak számát nullára szeretnék csökkenteni. A statisztikák azt mutatják, hogy nagyon jól haladnak, 2012-ben egy 7 év alatti gyerek halt meg autóbalesetben, míg ez a szám 1970-ban még 58 volt. 2013-ban pedig a teljes közúti halálráta is rekord alacsony szintre került, a halálos áldozatok száma 264 volt, ami 100 ezer főre vetítve 3 halottat jelent. Az EU-s átlag ehhez képest 5,5, az amerikai 11,4.
Az egyre kedvezőbb halálozási statisztikák azért is kimagaslóan jók, mert közben 1970 óta Svédországban is megduplázódott az utakon lévő autók és a megtett kilométerek száma is.
A siker valószínűleg az 1997-ben elindított Vision Zero tervek köszönhetik, ami a kormány szakértői szerint sokkal inkább az utak mérnöki tervezésére helyezi a hangsúlyt, mint az autósoknak előírt tiltásokra.
A terv egyik eleme például az utak legalább 3 sávosra szélesítése. Ezeken az utakon egy sáv az egyik, kettő a másik irányba halad, és a középső sáv haladási iránya a forgalom nagyságának megfelelően váltakozik. Ezzel az előzés veszélyeit is csökkentik.
Ezen kívül biztonságosabbá tettek 12 600 zebrát. Volt, amit hídra vagy alagútba tettek, a többinél fekvőrendőröket és villogó lámpákat helyeztek el.
A bicikliseket a legveszélyesebb helyeket korlátokkal választották el az autósoktól, és a legzsúfoltabb, városi környezetben a sebességkorlátozást is lejjebb szállították. A sofőröket pedig a terv indulása óta sokkal gyakrabban szondáztatják, ezzel elkerülve, hogy bárki is ittasan üljön autóba.
A svéd sikereket más országok közlekedésbiztonsági szakemberei is tanulmányozzák, New Yorkban már át is vettek néhány svéd vívmányt, és mostanra ott is sikerült rekord alacsony szintre vinni közlekedési balesetben elhunyt gyalogosok számát. (Qz)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.