Percenként ezer métert süllyedt a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata, mielőtt a francia Alpokban hegynek csapódott volna. A katasztrófa okairól egyelőre nincsenek megbízható értesülések, mivel egyelőre még csak kutatják a roncsokat.
Négy nappal a keddi tragédia előtt, március 20-án jelent meg egy cikk a Spiegelben egy kísértetiesen hasonló esetről:
Tavaly november 5-én a Lufthansa Bilbaóból Münchenbe tartó járata 109 utassal a fedélzetén hasonló, percenként ezer méteres süllyedésbe kezdett.
Akkor a pilóták gyors beavatkozásukkal megelőzték a katasztrófát - egy perc hiábavaló próbálkozás után leállították az A321-es típusú Airbus fedélzeti komputerét, és kézi vezérléssel kihozták a gépet a zuhanásból.
A vizsgálatok megállapították, hogy a problémát a szenzorok eljegesedése okozta. Az érzékelők a jegesedés miatt értelmezhetetlen adatokat tápláltak a robotpilótába, ami erre reagált a gyors ereszkedéssel. A pilóták előbb áramimpulzusokkal próbálták helyreállítani a robotpilóta működését, majd amikor ez a módszer nem vált be, akkor döntöttek úgy, hogy lekapcsolják a fedélzeti számítógépet.
"Szerencsére a pilóta jól ismerte a fedélzeti számítógép bonyolult architektúráját. Egy kevésbé tapasztalt pilótának ez a megoldás eszébe sem jutott volna" - mondta az esetről Peter Ladkin, a Bielefeldi Egyetem informatikusa.
Az eset után az Airbus felajánlotta, hogy a szenzorokat egy másik gyártó termékére cseréli, de azok szintén hajlamosak a jegesedésre. A robotpilóta szoftverét viszont frissítették, és kiadtak egy figyelmeztető felhívást a pilótáknak és a légikísérőknek.
UPDATE 15:58:
A Germanwings most pont erre a szoftverfrissítésre hivatkozva azt mondja, hogy nem hiszik, hogy a szenzorok eljegesedése okozta a gép lezuhanását.
(Via Der Spiegel)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.