Novemberben már majdnem lezuhant a Lufthansa egyik Airbusa

Percenként ezer métert süllyedt a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járata, mielőtt a francia Alpokban hegynek csapódott volna. A katasztrófa okairól egyelőre nincsenek megbízható értesülések, mivel egyelőre még csak kutatják a roncsokat.

Négy nappal a keddi tragédia előtt, március 20-án jelent meg egy cikk a Spiegelben egy kísértetiesen hasonló esetről:

Tavaly november 5-én a Lufthansa Bilbaóból Münchenbe tartó járata 109 utassal a fedélzetén hasonló, percenként ezer méteres süllyedésbe kezdett.

Akkor a pilóták gyors beavatkozásukkal megelőzték a katasztrófát - egy perc hiábavaló próbálkozás után leállították az A321-es típusú Airbus fedélzeti komputerét, és kézi vezérléssel kihozták a gépet a zuhanásból.

A vizsgálatok megállapították, hogy a problémát a szenzorok eljegesedése okozta. Az érzékelők a jegesedés miatt értelmezhetetlen adatokat tápláltak a robotpilótába, ami erre reagált a gyors ereszkedéssel. A pilóták előbb áramimpulzusokkal próbálták helyreállítani a robotpilóta működését, majd amikor ez a módszer nem vált be, akkor döntöttek úgy, hogy lekapcsolják a fedélzeti számítógépet.

"Szerencsére a pilóta jól ismerte a fedélzeti számítógép bonyolult architektúráját. Egy kevésbé tapasztalt pilótának ez a megoldás eszébe sem jutott volna" - mondta az esetről Peter Ladkin, a Bielefeldi Egyetem informatikusa.

Az eset után az Airbus felajánlotta, hogy a szenzorokat egy másik gyártó termékére cseréli, de azok szintén hajlamosak a jegesedésre. A robotpilóta szoftverét viszont frissítették, és kiadtak egy figyelmeztető felhívást a pilótáknak és a légikísérőknek.

UPDATE 15:58:

A Germanwings most pont erre a szoftverfrissítésre hivatkozva azt mondja, hogy nem hiszik, hogy a szenzorok eljegesedése okozta a gép lezuhanását.

(Via Der Spiegel)