Tudniuk kellett volna a futóknak, hogy autók mellett kell futniuk

Levelet kaptunk a vasárnapi Európa-napra szervezett futóverseny szervezőitől, miután több cikkben is foglakoztunk a hétvégi futással.

Egyfelől - egy futó élményei alapján - megjelentettünk egy cikket, amelyben a futó arról panaszkodott, hogy több helyen a forgalomnak csak részleges korlátozása mellett lehetett futni. Így előfordult, hogy a járdán tapodták egymást a futók, de olyan is volt, hogy buszokat engedtek keresztül a megállított tömegen.

Más résztvevők a vízosztással és a ruhatár megszervezésével voltak elégedetlenek.

Mindezt azok után, hogy megírtuk, sorozatban másodszor kell vasárnapi futóverseny miatt lezárni Budapest belvárosát - ráadásul szombaton, pedig vasárnap már zárva vannak a boltok.

Az Európai Bizottság magyarországi képviselete - amely a megrendelője volt az események - válaszolta a következőket:

"Az uniós forrásokból megújult helyszíneket (például a Margit és a Szabadság hidat, a Corvinus Egyetemet, a Rudas Gyógyfürdőt, a Vigadót, a közösségi kerékpáros rendszer, a BUBI egyik állomását) érintő futást első alkalommal 2014-ben rendeztük meg, 10 év-10 km néven.

A résztvevők számára teljesen ingyenes futóversenyt az Európai Bizottság magyarországi képviselete megbízásából a B-B Ultramaraton Kft. szervezte. (Más, hasonló, a 444 által eddig nem értékelt versenyeken többezer forint a részvételi díj).

A Képviselet 31.500 eurót (kb. 9,6 millió forintot - a szerk) fordított a futóversenyre, bevétele – részvételi díj hiányában – természetesen nem keletkezett.

A rendezvény célja – ellentétben más futóversenyekkel – nem üzleti, kereskedelmi termékek reklámozása volt, hanem arra hívta fel a figyelmet, hogy mennyi hasznos fejlesztés történt csak ezen a 11 kilométeres szakaszon, illetve ez egész országban.

A ruhatár és a frissítés megszervezése a mi tapasztalatunk szerint sem volt megfelelő, ezt jeleztük is a futóverseny szervezőjének. Ezekért a hiányosságokért ezúton is elnézést kérünk a futóktól.

Az útvonal kijelölésénél, a részleges lezárások megtervezésénél a cél az autóval, illetve BKK-val közlekedők, valamint a futók érdekének a lehető legjobb összehangolása, egyben biztonságuk szavatolása volt. Ezért nem volt teljes a lezárás.

A 444 korábbi cikkeiből  a közlekedés folyamatossága miatti aggodalom tűnik ki, ezért kissé furcsa, ha egy későbbi írás éppen azt kéri számon, hogy egyes helyeken miért haladhattak autók a futás mellett. (Ha jobban belegondolunk, uniós támogatás nélkül például a Margit hídon ma sem futni, sem autózni nem nagyon lehetne.)

Arról, hogy nem teljes, hanem részleges lezárás lesz, valamint, hogy helyenként a járdán kell futni (ahogy ez teljesen természetes egy városi futóversenyen), részletesen tájékoztatott a verseny előtt a műsorközlő és a jelentkezéskor minden futó által elfogadott versenyszabályzat is. Ez tehát nem lehetett meglepetés a 444 olvasója számára sem.

"A verseny útvonalán nem lesz teljes útzár, ezért minden versenyző mindig a menetirány szerinti jobb oldalon köteles haladni. Az úttest felező vonalának átlépése és az azon való haladás TILOS! A kereszteződéseknél, gyalogátkelőhelyeknél a futók érkezésekor a forgalmat leállítják. A gyalogjárdákon és kerékpárutakon bóják kihelyezésével segítjük a futók haladását."

Mindezzel együtt természetesen sajnáljuk, ha bárkinek a közlekedését megnehezítette, hogy egyes helyeken pár percre lelassult, vagy megállt a forgalom. (A futóversenyről egyébként még akkor született döntés, amikor nem volt előírva az üzletek vasárnapi zárva tartása.)

Az észrevételeket köszönjük, a hiányosságokért elnézést kérünk. Bízunk abban, hogy egy esetleges következő alkalommal az eddigi tapasztalatokból tanulva még többek számára jó élményt nyújtó eseményt tudunk szervezni."

- zárja sorait az EB magyar képviselete.