Májusi hír, és akkor le is maradtunk róla, de az utóbbi hetek hazai plakátháborúja különös aktualitást adott annak a fejlesztésnek, amit egy olasz import árukkal foglalkozó bolt számára eszelt ki egy orosz reklámügynökség.
A Don Giulio Salumeria minőségi olasz élelmiszert árul moszkvai üzletében, viszont a szankciók nem tettek jót az üzletnek, válaszul az EU és az USA intézkedéseire, az orosz kormány betiltotta az élelmiszer-bevitelt az EU országaiból.
Ezt persze Oroszországban nem a világ legnagyobb trükkje kijátszani, és a bolt üzemelt is tovább, viszont a bevétel így is megcsappant, mivel nem hirdethették tovább, hogy olasz minőségi alapanyagokat árusítanak.
Erre lett válasz az a plakáttechnológia, ami egyszerűen felismeri a rendőrség logóját és jelképeit egyenruhákon, és amennyiben ilyen bukkan fel a közelben, lecseréli az üzenetet.
És ha közelben a rendőr, az addigi csodás olasz sajtok helyett rögtön jön a Matrjoska-baba bolt hirdetése, száz százalékban orosz termékekkel, persze.
A bemutató videóból jól látszik, hogy ez azért inkább a The 23 nevű reklámügynökség ügyes saját önreklámja, mivel bár tényleg vált a plakát, de meglehetősen lassan, a rendőrök simán látják az olasz sajtot, mielőtt eltűnne a szemük elől.
Viszont, ahogy a hirdetéssel foglalkozó szakoldalak is kiemelik, a konkrét kampánynál sokkal izgalmasabb és feszítőbb kérdés, hogy mi lesz, amikor majd mindent ellepnek a jeleket és arcokat felismerős szoftverekkel ellátott reklámok. Sok sci-fi kedvenc háttéreleme volt eddig is, amikor ránk köszön az óriásplakát, olyan terméket kínálva, melyről tudhatja, hogy kedves számunkra. De a moszkvai példa is azt mutatja, hogy ez már közel sem a távoli jövő sztorija, a rendőrös példából kiindulva elég könnyű elképzelni egy olyan esetet, hogy kedvenc csapatunk logójával ellátott pólóban sétálva egy reklámtábla a csapathoz köthető termékeket jelenítsen meg számunkra.
És ez nyilván még a kezdet, ezért van, hogy számos szakértő aggódik, mi lesz, ha mindenféle hirdetési felületek fognak majd minket fényképezni, utunkat nyomon követni és folyamatosan személyre szabott ajánlatokkal bombázni minket.
Minderre még persze semmi válasz nincs, de a következő évtized egyik izgalmas köztérhasználati kérdése lehet majd könnyedén. (via NakedSecurity, Kreatív)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.