Kimerítően csodálatos gyűjtemény került fel az internetre a rendszerváltás környékének tévéreklámjaiból. Ez volt az a korszak, amikor már mindenki szabad volt, mindent lehetett, bármit árulni és bármit, bárhogy hirdetni, viszont szinte senkinek sem volt fogalma arról, hogy mi az a kapitalizmus és a reklámszakma. Ekkor még a padlizsánlila Telesport-zakó és a menedzserkalkulátor is csak a jövő zenéje volt.
Azt viszont már tudtuk, hogy hírességekkel mindent el lehet adni. Például Flipper Öcsivel a City Grill hamburgereit.
Fa Nándorral a K&H Bankot.
És Bodrogi Gyulával az üveggyapotot.
Már akkor is voltak sztárok, akik önmagukat árulták. Ennek Pataky Attila mindig is a nagymestere volt.
Lagzi Lajcsi pedig ekkor is megcsillantotta különleges tehetségét a pénzcsinálásra.
1989-ben még Pécsi Ildikó is hatalmas sztárnak számított, így ideális választásnak tűnt a Pallas Asszonya nevű elfeledett, de intellektuális női magazinnak tűnő valami reklámozására.
A friss sajtószabadságnak köszönhetően a médiapiac virágzásnak indult, és még olyan dinoszauruszok is megpróbálták magukat hirdetni, mint a Népszabadság. Elég fura eredménnyel.
Az új belépők közt pedig olyanok voltak, mint például a Tőzsdei Kurír, amely tőzsdét, pénzpiacokat és minden, a gyors meggazdagodáshoz szükséges kelléket ígért.
A gazdagság és a mindenféle státuszszimbólumok egyébként is nagyon népszerűek voltak az újszülött demokráciában. Például a távközlési kötvény.
Vagy az órák és az ékszerek.
Sőt, tulajdonképpen minden, korábban csak feketén beszerezhető egzotikus termék.
Az igazán menő cuccoknak persze nem Magyarországon készítettek reklámot, csak lefordították magyarra a külföldi életérzést. A Canada Dry hirdetése például elég emlékezetes.
Itt egy Sony videokamera.
És egy Mars szelet, aminek elég meglepő módon az egészségességét próbálták hangsúlyozni.
De ebben a korszakban pont az volt a jó, hogy nemcsak nagy multik, hanem olyan kis vállalkozások is készíttettek maguknak reklámot, amilyenek se korábban, se később. Például a Prügyi MGTSZ az alkoholszondájának.
A Táltos teakeverék.
Az Unitex gallér- és kézelő-tisztító.
És a budapesti Graffiti mozi.
Bár a legtöbb reklámozónak és reklámügynökségnek még fogalma sem volt erről az egészről, voltak azért olyanok az országban, akik egy lépéssel a többei előtt jártak. Ilyen volt például Geszti Péter, akinek az örökségét máig nyögi a magyar kultúra, de korabeli munkái sokkal profibbak és pörgősebbek, mint a mezőny nagy része.
Érdemes megnézni az ő híres papírgyáras reklámját Bálint Antóniával.
Aztán összevetni ezzel a magyarított reklámmal, amihez az "Ez tényleg nagyon jó!" szlogent sikerült megalkotni.
A legélvezetesebbek persze azok a reklámok, amiknek se füle, se farka, viszont szürrealitásukban lebilincselők.
A Sárvári Kristálykrémnek nemzetközi hírnevet próbáltak kamuzni, de nem sok sikerrel.
Az Erdei Termék Vállalat Macsi szörpjeinek reklámja egyszerűen hátborzongató lett.
A Mahir pedig csinált egy hirdetést a hirdetéstől a hirdetőknek.
Végül pedig személyes kedvencem.
De tényleg érdemes az egész majdnem 300 darabból álló gyűjteményt végigfutni.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.