Hogyan verd át az egész irodát, és hitesd el mindenkivel, hogy veszettül dolgozol?

Legalább két dolgot nélkülözhetetlen elsajátítani, ha az ember boldogulni akar az életben: meg kell tanulni szeretni a munkát, és hogy hogyan lehet elkerülni azt. Akinek az előbbi megy, annak egyenes az út a munkamánia felé, aki viszont az utóbbiból is kiképzi magát, abból lesz az ún. egészséges, rendes ember.

Persze alapvetően meg kell dolgoznod, és jól is kell csinálnod a munkádat a fizetésedért, de ez nem mindig ilyen egyszerű. Ha például nem világos a munkaköri leírásod, rendszertelenül terhelnek le, és a hülye főnököd csak akkor nyugodt, ha azt látja, hogy nagyon elfoglalt vagy, akkor bizony a sarkadra kell állnod, és el kell sunnyognod a munkát. Vagy ha előbb végzel, és ezen felidegesíti magát a főnök, aki hajlamos arra, hogy ilyenkor teljesen felesleges hülyeségeket varrjon a nyakadba, nincs más választásod: úgy kell tenned, mintha nem lennél kész.

Most azoknak igyekszünk segíteni, akik szeretnének munka közben pihenni, de állandóan lebuknak, mert vagy nem volt kitől tanulniuk, vagy túl sokat dolgoznak lelkiismeretesen, ezért nincs idejük utánaolvasni a témának a szakirodalomban. Természetesen nem bontjuk ki az igazság minden részletét, hiszen ha mondjuk n-féleképpen lehet megoldani egy munkát, akkor legalább n+1-féleképpen lehet azt a munkát ellógni. De ez a néhány alapvető módszer következetesen betartva már biztosan elég ahhoz, hogy 50 százalékkal kevesebbet stresszelj (és a kollégáid fejenként úgy 10 százalékkal többet).

1. Áldozd fel az asztalodat

Így néz ki egy igazi lúzer asztala:

tiszta irodai asztal

És valahogy így fest egy haladó munkakerülő asztala (ez egy 2 perc alatt összerakott kamuflázs, a profiké persze sokkal robusztusabb):

rendes irodai asztal

A legfontosabb, hogy a főnök fejével gondolkodj, és találd ki, szerinte mennyi idő alatt tudnád megoldani a feladatot. Ha tehát ő azt hiszi, hogy egy óra alatt leszel meg, de te akár 30 perc alatt is el tudod végezni a feladatot, akkor van fél órád, amit meg kell mentened.

Ezt pedig úgy tudod megtenni, ha nagyon elfoglaltnak tűnsz, amit a legjobban egy háborús övezetté változtatott asztal tud érzékeltetni. Nyomtasd ki egy rakás emailed (ez amúgy is ajánlott, ráadásul a nyomtatóval mindig van valami gond, így triplán telik vele az idő), guberálj össze szakkönyveket, ragassz mindenhova post-iteket to-do-listekkel, szórj eldobható mobilokat az asztalodra, és ha van szemetesed, azt is tömd tele papírokkal. A lényeg, hogy úgy tűnjön, mintha úsznál a feladatokban.

Érdemes időről időre látványosan nagytakarítani, addig is telik az idő, és ahogy újra feltöltődik az asztal, csak erősödik a szorgalom látszata.

2. Pofázz

Kezdő szint

Kérdezgesd a főnöködet és a kollégáidat folyamatosan a munkádhoz kapcsolódó témákban. Persze ne egyszerű hülyeségeket kérdezz, mert akkor azt hiszik, hogy alkalmatlan vagy a melóra, inkább találj ki akár otthon komplex kérdéseket, amiket ugyan a neten is kikereshetnél, de még így is úgy tűnik, mintha nagyon elhivatott lennél, és szeretnél felnőni bármilyen feladathoz.

Haladó szint

Folytass hosszú beszélgetéseket a jó fej kollégáiddal, szigorúan az asztalodtól távol. Néha a főnökök is szeretik, hogy a kollégákkal haverkodsz, mert azt hiszik, ez motiváltabbá teszi a munkaerőt. De lehetőleg ne a konyhában, hanem a tárgyalóban dumáljatok, mert aki oda bemegy, annak valószínűleg sürgős dolga van ott, és nem azzal lesz elfoglalva, hogy mit csinálsz. Ilyenkor csak nevess fel, mondd azt, hogy összezavarodtál – mert ez jól összezavarja őket –, és menj vissza az asztalodhoz. (Ezt nem szabad sokszor eljátszani, nehogy bolondnak nézzenek.)

Recept a tuti lebukáshoz: konyhában, kávézva, vidáman. FAIL

A legjobb, ha odaszólsz a hozzád legközelebb ülőnek, hogy mindjárt jössz, csak egyeztetsz valamit valakivel. Ezután menj oda dumálni a haverodhoz, de figyelj oda, és ha jön egy felettes, azonnal kezdd el vázolni, hogy most mit fogsz csinálni, hogy ne dolgozzatok keresztbe. Ha visszatérsz az asztalodhoz, és ott a főnököd, hivatkozz arra, hogy az elején szóltál a kollégádnak, hogy egyeztetni mész, mert nagyon fontos, hogy ne szúrjátok el a nagyszabású feladatot. A végén még azt hiszik, tényleg elhivatott dolgozó vagy.

3. Álcázd a monitort

Nyiss meg egy rakás programot, amit általában használsz. Ha például adatelemző vagy, nyiss meg egy rakás grafikont, ha újságíró, csak simán fagyásig told tele a Chrome-ot külföldi cikkekkel.

monitor kamuháttér

Ügyesebbek létrehozhatnak egy álképernyőt: ha mondjuk elmész valahova, előtte csukj le mindent, rejtsd el az asztalon a parancsikonokat, és háttérképnek állíts be egy folyamatban lévő frissítést. Ha alaposan megnézik a géped, lebukhatsz, de nem valószínű, hogy idáig fajulna a helyzet, én például, miután ehhez a cikkhez beállítottam ezt a háttérképet, és elmentem valahova, amikor visszajöttem, egy pillanatra megijedtem, hogy már megint mit konfigurál a gépem.

4. Írjál, olvassál

Mindegy, hogy mit csinálsz, a lényeg, hogy kalapálj, közben pedig meredten bámuld a billentyűzetet meg a monitort, és ne nagyon reagálj semmire, legfeljebb annyit, hogy: „Egy pillanat!” A folyamatos gépelés előnye: magánéleti dolgokat is hatékonyan megoldhatsz. A taktika hátránya: játszani így sajnos nem lehet, ezer közül is felismerni a játékos billentyűzetcsapkodását, és a veszett gépelésnél amúgy is könnyebb dolgozni.

irodai munka könyv

Pihenésképp válthatunk egy egyszerűbb trükkre: ha a munkahelyeden központilag elrendelték a Youtube, a Facebook és egyéb nélkülözhetetlen oldalak szűrését, és nem szörfözhetsz szabadon, akkor is olvashatsz. Egy rakás ingyenes könyv fent van a neten pdf-en, vagy ha végképp nem netezhetsz, beviheted pendrive-on, és meredten olvashatod a munkádhoz nélkülözhetetlen regényeket. Lehet, hogy nem leszel tőle jobb munkaerő, de legalább a magánéletedben sem csak a munkahelyi szarakodásokról tudsz majd beszélgetni.

Közben persze nem szabad elfelejteni néha kalimpálni, vagy fecnikre jegyzetelni. Eleve jó, ha mindent leírsz, akár csak a bevásárlólistát is, mert ez a felkészültség, a precizitás jele.

5. Vigyázz

Nem dolgozni hivatás. De közben versenysport is. Aki nincs résen, annak dolgoznia kell. Aki viszont nem akar, annak muszáj folyamatosan figyelnie, és ki kell találnia az ellenség következő lépését. Érdemes megfigyelni, van-e valamilyen rutinja a főnöknek, vannak-e olyan időszakok, amikor általában felbukkan.

office karácsony céges karácsony figyelem

Nem árt fülelni: ha közeledő lépéseket, egy szék nyikorgását, vagy közeli neszeket hallasz, esetleg valakinek a pillantását érzed magadon, gyorsan fujtass egy nagyot, jelezve, hogy már kezd lefárasztani a sok feladat. De általában amúgy is érdemes idegesnek tűnni, mert csak az nem ideges sosem, aki nem csinál semmi fontosat.

6. Egyél, igyál

Kávézz sokat, és igyál rengeteg vizet. Ez nemcsak egészséges, de többet kell tőle mosdóba járnod, a vécén dögleni pedig legitim módja az időtöltésnek, és ha átviharzol az irodán, már attól elfoglaltnak tűnsz.

kave

Naponta többször menj el a menzára is, hogy megnézd, mi a menü, plusz ha esetleg belefutsz valakibe, dumálhattok, azzal is telik az idő. Nagyon fontos: a feszült figyelem sok pihenést igényel, így a munkahelyeden egyetlen perc szabadidőt sem szabad elvesztegetned. Ha fél órád van ebédelni, véletlenül se ülj vissza 29 perc után a gépedhez. Nem ezért fizetnek.

A boltba is kiugorhatsz, és ha másoknak is meghozod, amit kérnek, akkor senki sem szól be, hogy naponta többször is elmész vásárolni. (Mondjuk ha mások helyett vásárolsz, akkor nyilván azzal sincs bajod, hogy a főnök helyett dolgozol.)

7. Ne járkálj üres kézzel

Fotó: Orbán Viktor / Facebook

Komolynak akarsz tűnni? Akkor legyenek nálad lehetőleg papírok vagy egy nagy dosszié, mint Horváth Andrásnál. Ezért hasznos lehet kocsival bejárni, mert ahhoz mindig ki lehet ugrani, mondván, benne maradtak az iratok. Ha félrevonulsz telefonálni egy ismerősöddel, legyen nálad toll és papír, mintha munkaügyben beszélgetnél (és véletlenül se tedd fel a lábadat az asztalra!).

8. Vedd át a leveled

Fotó: Soós Lajos / MTI

Ha a pénz nem számít, küldess magadnak futárral egy borítékot, benne egy másik, „bizalmas” feliratú borítékkal, aztán vonulj szépen félre órákra, hogy nyugodtan tanulmányozhasd a fontos dokumentumot.

9. Az emberáldozat-technika

Potenciálisan aljas, de hatásos módszer: keltsd a látszatát annak, hogy te dolgoznál, csak más nem akar annyira. Ha meglátod a főnököd, kérdezd meg, hogy hol van ez vagy az a munkatársad. A kérdésnek mindenképp úgy kell hangzania, mintha valami fontos munkaügyben keresnéd az illetőt, és nem úgy, mintha egy jó sztorid lenne neki.

Látta őt valaki? Segítség kellene a cikkhez.

Mivel a főnök általában nem tudja, hol van az embered, elég gondterhelt arcot vágni, de hangsúlyoznod kell, hogy majd megoldod a problémát egyedül, és ezek után békén fognak hagyni, hiszen a munkát – feltehetőleg – egyedül kell elvégezned. Valamivel kellemetlenebb, ha óriási keresés indul a kolléga után, de mire meglesz, csak előállsz valamilyen indokkal vagy fontos kérdéssel.

10. Látványosan legyél szem előtt

Hogy annál könnyebben bújhass el. A szó szerinti elbújás nagyon rizikós, de évente egyszer meg lehet próbálni. Például mássz be egy szekrénybe, vagy csak menj be egy sosem használt szobába, és ott nyomkodhatod a mobilodat. Valószínűleg nem buksz le, és kell ehhez egy jó fedősztori is, de ha ezt nem mered, van egy jobb módszer az álcázásra.

mikulas01_clk

Időzített emailekkel mindig látható maradsz, miközben ott se vagy. Nem kell semmi fontosat írni – lehet az akár állapotjelentés vagy egy konkrét kérdés –, elég, ha látható, hogy folyamatosan csinálsz valamit. A legjobb reggel fél hétre időzíteni az első, és 22:10-re az utolsó emailt, mert azt talán még látja valaki. Napközben az irodában is röpködhetnek az időzített emailek, főleg amikor nem vagy gépnél.

+1. Keress új melót

munka

Ha nincs elég dolgod, az morálisan le fog húzni, és ha ilyen hülye trükkökkel kell operálnod nap mint nap, bele fogsz hülyülni a hazugságspirálba. A lazsálás csak ritkán, utolsó menedékként teszi meg. Ráadásul ezekkel a trükkökkel az a probléma, hogy sokszor több energiával járnak, mint dolgozni. Úgyhogy egyetlen, évtizedek óta bevett tuti tippünk van: szabadságra kell menni. (via Wikihow, Buzzfeed, Gawker)