Nagyon nagy a baj a magyar diákok digitális szövegértésével

oktatás
2015 szeptember 29., 09:05
comments 678

Elég lesújtó eredményt közölt a nol.hu a kölök.net oktatáskutató honlapra hivatkozva. A cikkből az derül ki, hogy a 2012-es PISA-felmérés (a tanulók nemzetközi teljesítményét mérő OECD-program) alapján a magyar diákok digitális szövegértés tekintetében katasztrofálisan teljesítenek.

Számszerűen ez azt jelenti, hogy a kutatás során vizsgált harmincnégy ország közül a 29. helyet sikerült megszereznünk, de

Európában egyenesen utolsók vagyunk.

Fotó: Nigel Treblin / DDP / AFP

A digitális szövegértést a neten végzett információkeresés, szövegfeldolgozás és szövegértés együtteseként vizsgálják az OECD szakértői. Az írás szerint a kutatók azért csak most publikálálták az eredményeket, mert

maguk sem hitték el, hogy ennyire rosszul teljesítenek a magyar diákok.

Az OECD-jelentés elmagyarázza az okokat is. A teszt úgy nézett ki, hogy Liége egyik elővárosával, Serainggal kapcsolatban kellett kérdésekre válaszolni egy, a kutatás céljából létrehozott honlapon. A kutatók arra voltak kiváncsiak, hogy egyes kérdéseknél mennyi idő alatt, milyen útvonalakon jutnak el a diákok a megfelelő információkhoz és válaszokhoz. Ha valaki túl hosszasan keresgél, az általában szövegértési problémára utal.

Az egyszerűbb feladatoknál sem túl jók a magyar diákok, egyedül a brazil, chilei, kolumbiai és egyesült arab emírségekbeli gyerekek teljesítenek náluk gyengébben. De a bonyolultabb feladványok esetében hatalmas a baj: mind sebességben, mind kitartásban utolsók vagyunk,

csak minden negyedik magyar tanuló oldotta meg hibátlanul a példát,

miközben az OECD-átlag 40 százalék. Ez volt az első nemzetközi OECD-felmérés digitális szövegértésből. Az értékelés szerint a magyar iskolákban nagyon régi számítógépparkokat használnak, és az internet-hozzáférés sem mindenhol biztosított. Ront a helyzeten, hogy a leginkább rászoruló családok otthon sem tudják megengedni maguknak az internet-előfizetést, sőt sok helyen még számítógép sincs, az oktatási intézmények pedig nem képesek kompenzálni ezt a helyzetet.

(nol.hu via kölök.net)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.