Sokkal több férfi lát nőt, mint nő férfit

Az emberlátásnak világszerte nagy hagyományai vannak: láttak már embert európai országokban, sőt Ausztráliában is, nem beszélve Ázsiáról, ahol nap mint nap rengeteg ember lát rengeteg embert.

Ezt sok évezredes trendet lovagolja meg a lassan második születésnapját ünneplő Láttalak Csütörtök rovatunk, ahová mindenki beküldheti, hogy kit látott, és jó eséllyel lesz is belőle valami a végén - a legjobb esetben egy újabb látás, amit még több látás követ. De talán sehol nincs akkora divatja a látásnak, mint az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a nemzeti apróhirdetés-oldalon, a Craigslisten külön rovata van a látásoknak Missed Connections, azaz elszalasztott kapcsolatok néven. Ez itt például a Los Angeles-i, ez pedig a New York-i.

De arról, hogy ki lát kit, ki hol lát kit, ki mikor lát kit, és mindezt hogyan kürtüli szét a világban, mindeddig viszonylag kevés adat állt rendelkezésünkre.

Ilia Blinderman, a Vox szerzője, aki maga is gyakori látó, és régen még a Craigslisten is adott fel elszalasztott kapcsolatos hirdetéseket, rászánt egy kis időt az életéből, és 10 000 hirdetést megvizsgálva feltérképezte, milyen látások történnek az USA kilenc legnagyobb városában: New Yorkban, Los Angelesben, Chicagóban, Houstonban, Philadelphiában, Phoenixben, San Antonióban, San Diegóban és Dallasban - különös tekintettel a látások gyakoriságára, a látók és látottak nemére, a látások posztolásának idejére, illetve a posztok hosszúságára és nyelvezetére.

Itt vannak a legfontosabb tanulságok.

Hol látnak a leggyakrabban?

  • A vizsgált városokban 10 000 lakosra vetítve a dallasiak posztolják a legtöbb látást, 12,3-at, aztán jön Phoenix (8,82) és San Diego (8,45).
  • A lakosság számához viszonyítva a legkevesebb közzétett látás épp a legnagyobb városokban történik: New York a 10 000 lakosra jutó 3,14 látással az utólsó előtti helyen áll a vizsgált városok között, Losa Angeles pedig tökutolsó, 1,82 látással.
  • A posztolás idejét tekintve, tehát hogy ki mikor teszi közzé a Craigslisten, amit látottt, a hétfő az egyeduralkodó, és a Los Angeles-iek szinte kizárólag a hét elején hirdetnek. A houstoniak kedd kora délután, a dallasiak viszonylag egyenletesen, egész héten át.

Kinek mikor jut eszébe a nyilvánosság elé tárni, hogy látott valakit?

  • A nők felelősségteljesen, inkább estefelé, illetve ebédidőben jelentkeznek elszalasztott kapcsolattal a Craigslisten.
  • A férfiak ezzel szemben már kora hajnalban nekiállnak, reggel 9 óra után ráerősítenek, a délután és az este pedig egyetlen nagy látásáradat, ami csak 11 után kezd alábbhagyni.

A férfiak vagy a nők látnak többet?

  • Míg az összes vizsgált nagyvárosban megközelítőlehg 1:1 a férfiak és a nők aránya, a látások tekintetében, ahogy az sejthető volt, magasan a férfiak vezetnek. 
  • A legkiemeledőbb ezt az arányt tekintve Los Angeles, ahol 5,3 férfilátás jut egyetlen árva női látásra, ezt követi San Diego (4,5 férfilátásra jut egy női) és Chicago (4:1). 
  • A látások nemeket illető aránya New Yorkban és Philadelphiában a legkiegyenlítettebb, de még ott is 2,7, illetve 2.8 férfi jut egy nőre.

Ki hogyan írja le, amit látott?

Blinderman a hirdetésekben előforduló szavakat és szókapcsolatokat is vizsgálta, mégpedig aszerint csoportosítva, hogy milyen nemű látó milyen nemű látottat szólít meg a hirdetésekben.

  • A nőket látó nők esetében, csakúgy, mint a másik három csoportban, előkelő helyen áll a mentegetőzés (nem tudtam, nem akartam), illetve a tegnap este, ami arra utal, hogy friss a látási élmény. Speciális kifejezés a beautiful disaster, a gyönyörű katasztrófa, ami csak a nőket látó nők hirdetéseiben fordul elő, és sokszor megjelenik még a zárt ajtó és a különleges ajándék is.
  • A nő látott férfi kategória erős hasonlóságot mutat a nő látott nős posztokkal, a legfigyelemreméltóbb eltérés talán a szemkontaktus, ami a férfiakat látó nőknél kifejezetten gyakori.
  • A férfiakat látó férfiak körében szemmel láthatóan vezet a szemkontaktus, de itt megjelenik a férfilátások gyakori helyszíne, az öltöző (locker room) is.
  • A férfi látott nőt kategória jellemzője a rengeteg szem és haj (leginkább sötét és barna) - illetve ismét csak a szemkontaktus és az őrült szemek.

Ami a posztok hosszát illeti, a nők kevesebb látást jelentenek ugyan, de hosszabb hirdetéseket írnak, mint a férfiak; a fiatalok hajlamosabbak rövidebben írni, mint az idősek. 

A látó nők fiatalabbak, a húszas éveikben járnak, a férfiak jellemzően 33-37 évesek.

(Vox)