Tiltakoznak a mozgássérültek, mert nem lesz akadálymentes a 3-as metró a felújítás után

Az ősszel kiderült, egyelőre csak 125 milliárd forint jutna a 3-as metró infrastruktúrájának (alagút, sínek, állomások, biztonsági berendezések) felújítására. 

Ez az összeg rendkívül kevés a munka nagyságához képest, nem véletlen, hogy eredetileg 160 milliárdos becsült költséggel számolt a főváros által felkért tervezőiroda, a Főmterv. 

Bár a végleges terveket még nem ismerni, az biztos, hogy többek között az akadálymentesítés is kárát látja a forráshiánynak, ha pedig lesz, a következő 30 évben nem lesz akadálymentesítve a főváros legforgalmasabb vonala.

A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE) azt kéri a főváros vezetésétől és Magyarország kormányától, hogy a tervezett felújítás során az M3-as metró teljes szakaszát akadálymentesítsék. 

Az MBE ezért december 3-tól kampányt indít, 

Az M3-as metró mindenkié 

címmel.

Az MBE emlékeztet arra, hogy „a metróvonal 20 megállójából az elmúlt 35 év alatt mindössze kettőt akadálymentesítettek.”

Ezt még lehet arra fogni, hogy a hetvenes-nyolcvanas években, amikor a metró épült, még nem volt kiemelt fontosságú az akadálymentesítést, ugyanakkor a helyzet az, hogy a mozgássérülteknek és nem utolsó sorban a babakocsisoknak a jelenlegi információk alapján azután sem lesz jobb, hogy a metrót felújítják.

Mint arról korábban írt a sajtó, egész egyszerűen a főváros és a kormányzat egyelőre nem tud akkora forrást előkeríteni, hogy a metró infrastruktúráját ne csak eredeti (a hetvenes éveket idéző), hanem modern, tehát a 2015-ös elvárásokat teljesítő műszaki tartalommal újítsa fel.

Így például nem lesz lift több állomáson.

„Az MBE kirekesztőnek tartja, hogy a főváros nem tervezi a Pöttyös utcai, az Ecseri úti, a Kálvin téri, a Ferenciek téri, az Arany János utcai és a Klinikák állomás akadálymentessé tételét.”

A mozgássértültek úgy látják, elfogadhatatlan, hogy az adóforintokból, azaz „mindenki számára” épülő beruházásból részlegesen ki lesznek zárva, és miközben aktív tagjai szeretnének lenni a társadalomnak, mozgásukat korlátozzák.

Az MBE levele végén összegzi, nemcsak a mozgássértült, kerekesszékesekről van szó:

  • az egyre növekvő számú idős embert
  • a babakocsival közlekedő családokat
  • az ideiglenesen
  • mozgássérültté váltakat (pl. baleset vagy műtét után)
  • a nehéz csomaggal közlekedőket
  • a turistákat

A szervezet levelét Tarlós István főpolgármesterhez és a kerületek vezetőihez is eljuttatta.