„A felújítás alatt álló Határ úti végállomás busz- és villamosmegállóiba új, esztétikus megállótáblákat helyeztünk ki, amelyek áttekinthetőbbek és jobban tájékoztatják ügyfeleinket.”
- írta pár napja a Facebookon a budapesti tömegközlekedés-szervező műintézmény, a BKK.
Valamikori esztétika szakosként pontosan tudom, hogy milyen fontosak az esztétikai kérdések, pláne egy olyan városban, ahol leginkább már csak festékre van pénz.
A festékkel, ugye, minden régi ócskaságot újszerűvé lehet varázsolni: így lettek világoskékek a használt buszok, frissen mázoltak a múzeumba való HÉV-szerelvények. Egy-egy arculatváltás pedig azt a látszatot tudja kelteni, hogy fejlődünk, zárkózunk, utolérjük a nyugat.
Így történhet az, hogy megállótáblákból jelenleg három féle, az új típusúakkal együtt már négy féle lesz Budapesten, a BKK közlése szerint, bár én találtam egy 5. típust is:
A BKK kérdésünkre azt írta, az új táblák kihelyezését egyelőre nagyobb csomópontokba, végállomásokra tervezik, bevezetésükre pedig a következők miatt volt szükség:
„Az utasok részéről sok észrevétel érkezett a BKK-hoz, hogy a végállomásokon a kihelyezett térképek ellenére sokszor nehezen találják meg a megállókat, illetve nehezen igazodnak el a menetrendekben, hogy melyik busz honnan indul. Az új kialakítású tábla a korábbinál sokkal informatívabb, messziről is jól láthatóan jelölve van rajta a megálló járatok száma, ráadásul a menetrendtartó körbejárható. Kialakításának köszönhetően a kerekesszékes utasok számára is elérhető magasságban vannak a menetrendek.”
Ez speciel igaz lehet, mert épp a napokban diskuráltam egy nénivel a 220-as Nádor utcai (Újpest) megállójában, aki arra panaszkodott, hogy túl magasan van a hagyományos tábla. (Kérdés persze, hogy miért nem lehet, lehetett a hagyományos táblát alacsonyabbra tenni, tervezni, miért kell póznástól cserélni mindent.)
A BKK egyelőre a Határ útnál és a felújított Széll Kálmán térre teszi ki az új táblákat, 7,5 millió forintért. („Ebben az árban benne van az oszlop, a zászló, a menetrendtartó és az oszlop telepítéséhez szükséges tegez.”)
Jövőre újabb 3 végállomáson lesznek új táblák, bár a „a helyszínek kiválasztása jelenleg folyamatban van.”
Azt, hogy minden táblát lecserélnek-e a jövőben, egyelőre nem tudta megmondani a BKK, az egyéb helyszíneken egyelőre maradnak a hagyományos táblák, közölték.
Ez esetben már milliárdos nagyságrendről lehet beszélni, a leggyakoribb típusból (az egy acél oszlopra erősített klasszikusból) ugyanis 5200 darab van Budapesten.
Ha viszont marad ez az ütemezés, és évente 3 csomópontnál cserélnek, 66 évig tart az arculatváltás, ha 200 csomóponttal számolunk.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.