Új megállótáblát vezet be a BKK Budapesten

„A felújítás alatt álló Határ úti végállomás busz- és villamosmegállóiba új, esztétikus megállótáblákat helyeztünk ki, amelyek áttekinthetőbbek és jobban tájékoztatják ügyfeleinket.”

- írta pár napja a Facebookon a budapesti tömegközlekedés-szervező műintézmény, a BKK.

Valamikori esztétika szakosként pontosan tudom, hogy milyen fontosak az esztétikai kérdések, pláne egy olyan városban, ahol leginkább már csak festékre van pénz. 

A festékkel, ugye, minden régi ócskaságot újszerűvé lehet varázsolni: így lettek világoskékek a használt buszok, frissen mázoltak a múzeumba való HÉV-szerelvények. Egy-egy arculatváltás pedig azt a látszatot tudja kelteni, hogy fejlődünk, zárkózunk, utolérjük a nyugat.

Így történhet az, hogy megállótáblákból jelenleg három féle, az új típusúakkal együtt már négy féle lesz Budapesten, a BKK közlése szerint, bár én találtam egy 5. típust is:

Jelenleg ötféle megállaótáblával találkozhat a budapesti utas. Balról jobbra: a legelterjedtebb típus, a második legelterjedtebb, tipikusan több jármű megállójánál használt (7-es busz, újpesti-újpalotai járatok stb.), az Andrássy úton használt "szemaforos" retró típus, a Várban látható kovácsoltvas költemény, és a legújabb típus. (Forrás: Tbg/BKK/Google Street View)

A BKK kérdésünkre azt írta, az új táblák kihelyezését egyelőre nagyobb csomópontokba, végállomásokra tervezik, bevezetésükre pedig a következők miatt volt szükség:

„Az utasok részéről sok észrevétel érkezett a BKK-hoz, hogy a végállomásokon a kihelyezett térképek ellenére sokszor nehezen találják meg a megállókat, illetve nehezen igazodnak el a menetrendekben, hogy melyik busz honnan indul. Az új kialakítású tábla a korábbinál sokkal informatívabb, messziről is jól láthatóan jelölve van rajta a megálló járatok száma, ráadásul a menetrendtartó körbejárható. Kialakításának köszönhetően a kerekesszékes utasok számára is elérhető magasságban vannak a menetrendek.”

Ez speciel igaz lehet, mert épp a napokban diskuráltam egy nénivel a 220-as Nádor utcai (Újpest) megállójában, aki arra panaszkodott, hogy túl magasan van a hagyományos tábla. (Kérdés persze, hogy miért nem lehet, lehetett a hagyományos táblát alacsonyabbra tenni, tervezni, miért kell póznástól cserélni mindent.)

A BKK egyelőre a Határ útnál és a felújított Széll Kálmán térre teszi ki az új táblákat, 7,5 millió forintért. („Ebben az árban benne van az oszlop, a zászló, a menetrendtartó és az oszlop telepítéséhez szükséges tegez.”) 

Jövőre újabb 3 végállomáson lesznek új táblák, bár a „a helyszínek kiválasztása jelenleg folyamatban van.”

Azt, hogy minden táblát lecserélnek-e a jövőben, egyelőre nem tudta megmondani a BKK, az egyéb helyszíneken egyelőre maradnak a hagyományos táblák, közölték.

Ez esetben már milliárdos nagyságrendről lehet beszélni, a leggyakoribb típusból (az egy acél oszlopra erősített klasszikusból) ugyanis 5200 darab van Budapesten.

Ha viszont marad ez az ütemezés, és évente 3 csomópontnál cserélnek, 66 évig tart az arculatváltás, ha 200 csomóponttal számolunk.