A legnyomasztóbb idézet a közösségi médiáról

És nem, ez most nem valami okoskodás lesz az emberi kapcsolatok gyengüléséről, meg hasonlókról, és nem is valami borongós techpesszizmus, hanem egy örömittas felkiáltás egy politikustól. 

Donald Trump fogalmazott úgy:

"A közösségi média olyan, mintha lenne egy újságom, csak a veszteségek nélkül."

Ami első hallásra nem is hangzik olyan vészesen, de a kontextussal együtt már elég sötét jövő rajzolódik ki belőle. A Guardian cikke szerint Trump Jeb Bush egy százalékát költi tévéhirdetésekre, miközben pörgeti a Youtube-ot, a Facebookot, az Instagramot, a Vine-t, a Periscope-ot, élőben twittel egy csomó eseményről (önmagát a 140 karakterek Hemingwayének tartja), és mindezzel már sokkal, de sokkal hatékonyabb kampányt folytat, mint vetélytársai.

Ebben még olyan nagy újdonság nincs is, egész hasonlókat le lehetett volna írni akár 2008-ban is. Trump viszont ezeket a csatornákat egészen gátlástalanul és nyíltan használja hazugságok terjesztésére, legyen szó muszlimokról (akiket ugye nem engedne be az Egyesült Államokba), mexikóiakról (aki szerinte erőszaktevők), vagy bármi másról. Amikor valaki számon kéri, miért oszt meg hazugságokat, ő annyit mond,

"dehát egyszerűen csak retwitteltem valamit".

Azzal pedig, hogy kikerüli a mainstream médiát, és úgynevezett "őszinte beszédet" folytat (=hazudik, de olyan nyelven, hogy megértsék azok, akiknek, David Frum szép leírásával szólva, elegük van abból, hogy a "fehér férfi" inkább egy vádnak hangzik, mint egyszerű leírásnak), még azt is eléri, hogy elég sokan beveszik azt, amit állít magáról:

hogy ő egy közülük,

aki talán csak véletlenül lakik százmillió dolláros házban. Ha pedig valaki ezt el tudja érni, az már elég veszélyes.

De ha mindez még mindig elég távolinak tűnik, így talán érzékletesebb: 2018-ban Magyarországon is választások jönnek. 

És ha az amerikai kampányból, és az idei őszi hangulatból indulunk ki, akkor elég jó esély van rá, hogy a magyarvizslás-kötelesbeszédes-magyarnemzetes idők boldog aranykornak fognak tűnni majd, amikor ugyan szintén leszakadt az ég a hazugságoktól, de azok legalább csak néhány, többé-kevésbé behatárolható forrásból áradtak. 

Elég valószínű, hogy a következő kampány az ezlajkoldhatudniakarodazigazat.hu-féle oldalak összecsapásairól fog szólni, ahol a valóságot nemhogy kihámozni lesz szinte lehetetlen a zajban, de igazán már szempontként sem merül fel.

Donald Trump Facebook-lájkolóinak 58 százaléka egyébként nem is amerikai. És persze még bőven elképzelhető, hogy ez az egész végül semmire se lesz jó. De ezután nem nehéz egyetérteni Anne Applebaummal abban, hogy a Mark Zuckerberg az adományait fordíthatná a károk kezelésére, amit a Facebook a demokráciának okoz.