Újabb Csalagút épülhet, ezúttal Észt- és Finnország között

Tbg
közlekedés
2016 január 05., 15:03
comments 195

Megegyezést írtak alá kedden az észt és finn alternatív közlekedési kapcsolatok kialakításáról, ami magyarul azt jelenti, komolyabban nekiállhatnak a két európai fővárost, Tallint és Helsinkit összekötő vasúti alagút tervezéséhez.

A Finn-öblöt észak-déli irányban átszelő alagút La Manche-csatorna alatt épített, 50 km-es alagútnál hosszabb, 80 km lenne, építési költségét 9 és 13 milliárd euróra (2,8-4 ezer milliárd forintra) becslik.

A két országot ma is számos víziút köti össze, amit főként a turisták és a teherforgalom használnak, illetve az ingázók: hetente körülbelül 60 ezer észt kel át az öblön, hogy Finnországban dolgozzon. 

Ők hétvégéneként évszaktól függően másfél, kétórás hajókázás után térnek haza, majd kelnek útra megint. Számítások szerint a félórásra csökkentett utazás miatt az ingázók naponta közlekednének, évente 11 millióan, naponta 25 ezren. 

Ha ezek a kalkulációk stimmelnek, akkor a vonatjegy ára egy útra 36 euróba kerülne.

Persze ez egy gigaprojekt, számos tervezés, számítás hátra van még, és az is kérdéses, az EU mennyiben finanszírozná a projektet. 

Jelenleg mindössze 40%-át fizetnék, de a finnek megpróbálják kilobbizni, hogy a projekt valamiképpen csatlakozhasson a 85%-os támogatáttságú, az európai vasúti korridorok északkelet-európai vasúti projektjébe, a Rail Balticába. Legalábbis ezt nyilatkozta az aláírás után Tiina Haapasalo a finn iparkamara tanácsadója.

A finneknél az oroszoknál szabványosított széles nyomtávú vasút van, az alagút azonban - a támogatás miatt is - az európai, 1.435-es milliméteres vasúti szabvány szerint épülne meg a már a Csalagútnál vagy a 4-es metró építésénél is ismert fúrópajzsos módszerrrel.

A megvalósulás - ha egyáltalán megtörténik - persze még nagyon is távoli, a harmincas évekre valósulhat meg a projekt.

Az üzemeltetésbe felthetően a jelenleg is működő finn, svéd, dán és német hajózási társaságok is beszállhatnának, miként a teherforgalom egy részét is átvehetné a vasút. 

A projektet a finn közlekedési minisztérium, az észt gazdasági minisztérium, és a két érintett régió, Uusimaa és Harju viszi. (Yle)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.