Melyiket olcsóbb bérelni, a gigantikus vasércszállító hajót vagy a Ferrarit?

gazdaság
2016 január 20., 17:06

Balra egy Capesize-osztályú vasércszállító hajó, jobbra egy Ferrari F40:

photo_camera (Nem azért Capesize, mert elsüllyed, hanem mert olyan nagy, hogy se a Panama-, se a Suezi-csatornán nem fér át, ezért meg kell kerülnie a Horn-fokot vagy Jóreménység-fokát, ami angolul Cape.)

Vajon melyiket olcsóbb kibérelni egy napra, a gigantikus hajót vagy az apró sportkocsit?

A százötvenezer tonna vasérc szállítására képes, háromszáz méteres hajó 1563 dollárba kerül egy nap, írja a Bloomberg, szóval ha a napi kb. négyezer dolláros üzemanyag-szükségletét is hozzácsapjuk, akkor is olcsóbb lesz, mint a supercarexperiences.com szerint napi 5600 dollárért bérelhető Ferrari.

Ez nem volt mindig így, tavaly augusztusban még napi húszezer dollárba került az óriáshajó. Csak azóta egyre nyilvánvalóbb lett, hogy a kínai vasérc-, szén és egyéb nyersanyagkereslet összeomlik, miközben a közpénzből agyontámogatott kínai, koreai, japán és egyéb hajógyárak rengeteg új hajót tettek vízre.

Az épp felborulóban lévő világgazdaság egyik látványos válságjele, hogy a tengeri hajós nyersanyagszállítás árát követő Baltic Dry index újra történelmi mélypontokat döntöget. Az index 2008-ben még 12 ezernél tetőzött, ehhez képest most 360-nál jár.

photo_camera Az index 2008 körül 12 ezernél járt.

Amikor legutóbb nagyon látványosan bezuhant, az a 2008-as reálgazdasági összeomlás egyik korai hírnöke volt.

Ugyan sokkal próbálják csitítani a vészmadarakat, hogy a hajózás-szállítmányozás ára a rengeteg vízre kerülő új hajókapacitás miatt zuhant össze, azért fontos jelezni, hogy az utóbbi években viszonylag szorosan együtt mozgott a Baltic Dry a világkereskedelem tonnában mért mennyiségének változásával.

photo_camera

Egyszóval ez egy újabb jel, ami arra utal, hogy tovább fog lassulni a világkereskedelem.

(Bloomberg)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.